7 ultieme productiviteitstips

Het heeft even wat tijd gekost om erachter te komen hoe ik op mijn productiefst ben, maar inmiddels heb ik het aardig ‘onder de knie’. Ik deel mijn tips.

Deze tips zijn niet alleen bruikbaar als je zoals ik vanuit huis werkt, maar ook als je wel wat extra handvatten kunt gebruiken wat betreft planning en structuur in je dagelijks leven. Let’s go!

1. Lees je e-mail één keer en bepaal daarna direct wat je ermee doet. Antwoorden, deleten, archiveren, doorsturen, etc. Mijn fout is dat ik de meeste e-mail vaak (nadat ik het snel gelezen heb) terugzet op ongelezen en pas op een later tijdstip ga bepalen wat ik ermee ga doen. Zo komt het dat ik een heleboel mail over het hoofd zie omdat er dan uiteindelijk toch weer 40 mails in mijn unread box staan. Het kost even wat moeite om je ertoe te zetten met al je e-mails direct wat te doen, maar geloof me, deze tip loont echt.

>>> Volg me ook op Instagram!

2. Schrijf meteen dingen op (papier) zodra je eraan denkt. Daarom is het ook altijd handig om een notitieboek mee te nemen zodat je overal en altijd dingen neer kunt pennen. Ik doe dit met ideeën voor artikelen en dingen waar ik nog aan moet denken bijvoorbeeld. Sommige mensen vinden het overigens veel prettiger om digitaal een to do-list bij te houden, maar ik merk dat het me meer voldoening geeft om lekker iets op papier te krabbelen.

3. Als je aan het lanterfanten bent, doe dit dan ‘nuttig’. Hiermee bedoel ik eigenlijk dat je ook de tijd dat je maar een beetje zit te teuten, waardevol besteedt. Dus niet onzinnig door je Facebook of Twitter timeline heenscrollen, maar bijvoorbeeld op zoek gaan naar lekkere recepten die je kunt maken. Hierdoor heb je achteraf al veel minder het gevoel dat je je tijd hebt verdaan.

4. Probeer maximaal vijf dingen per keer op je dagelijkse to do-list te zetten. Hiermee dwing je jezelf ook om er alleen op te zetten wat echt belangrijk is en hierdoor word je ook niet ontmoedigd door het feit dat er zoveel opstaat.

5. Super voordehandliggend maar… LEG DIE TELEFOON WEG. Of zet ‘m op zijn minst op stil. Wanneer mijn telefoon in het zicht ligt zit ik toch standaard iedere 10 minuten te kijken of ik iets gemist heb, ook al heb ik mijn notificaties uit.

6. Maak dingen af. Dit is mijn ultieme valkuil! Ik ben een ontzettend slechte afmaker wanneer het op bepaalde taken aankomt. Denk aan de was opruimen, boodschappen uitpakken, kleding in kasten sorteren, het huis ordenen. Inmiddels heb ik door dat je hier in je hoofd alleen maar nóg onrustiger van wordt. Ik dwing mezelf nu om als ik bezig ben met een taakje het ook echt helemaal af te maken en niet tussendoor mails te doen, social media te checken of te eten.

7. Probeer voor jezelf uit te vogelen wanneer je met wat op je best bent. Ik weet van mezelf dat ik het beste ‘s ochtends boodschappen kan doen omdat ik me er ‘s middags veel slechter toe kan zetten. Ik weet dat ik ‘s avonds heel vaak in de flow ben om artikelen te schrijven. Als James op bed ligt dat werk ik het liefst mijn mail bij. Door een beetje in je hoofd te hebben op welke momenten je het beste bepaalde ‘taken’ kunt doen wordt je dag ook een stuk overzichtelijker.

Foto ©279photo Studio via Shutterstock.

Dit vind je misschien ook leuk

3 reacties

  • Reageren
    Sylvia - alovelyadventure
    23/09/2017

    Handig artikel! Ik ben nog erg zoekende aangezien ik alleen in de avond tijd heb om te bloggen. Zodra Zoë straks naar de internationale school gaat heb ik meer tijd. Dus ik ga er vanuit dat dit vanzelf goed komt?
    Sylvia – alovelyadventure onlangs geplaatst…Lanzarote van plaats tot plaats – De Papagayo strandenMy Profile

  • Reageren
    Teddy
    23/09/2017

    Wat een handige tips! Dingen opschrijven en lijstjes maken werkt echt! Als ik dat niet doe, merk ik het gelijk…
    Teddy onlangs geplaatst…Kiko – pure clean waterMy Profile

  • Reageren
    Rory
    25/09/2017

    Goede tips! En nummer 1 is zoooooo herkenbaar. Ik heb al van alles en nog wat uitgeprobeerd. Speciale folders maken, of mails automatisch via ‘unroll me’ geclusterd binnen laten komen in één mail. Dat laatste leek heel effectief, totdat er een mail inzit die je toch echt goed wil lezen. Tegen die tijd – want ik ‘bewaarde’ het even – had ik de hele cluster verwijderd, kon ik de mail niet meer terughalen, enzovoorts. En toen was ik gewoon serieus een half uur verder. #fail

  • Laat een reactie achter

    CommentLuv badge

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.