Tips om na je bevalling sneller te herstellen

herstel bevalling

Dat je vlak na de bevalling niet meteen de oude bent is natuurlijk niks nieuws onder de zon. Maar er zijn wel enkele tips die ik jullie vanuit mijn eigen ervaring mee kan geven om het herstel ietsje sneller te laten vlotten.

1. Luister naar de verloskundige (en in mijn geval ook naar mijn moeder en schoonmoeder). Ik kan me nog goed herinneren hoe mijn eerste poging om uit het ziekenhuisbed te stappen na de bevalling verliep. Ik had zo’n ‘papegaai’ boven mijn hoofd en probeerde mezelf daaraan op te trekken. Zodra ik echter mijn onderkant voelde, viel ik van schrik weer terug in bed. No way dat dit me ging lukken. Ik riep dat ze het bed met mij erin maar ergens in een busje moesten zetten en dat ik me zo naar huis wilde laten rijden. Het gevoel kan ik nog steeds het beste omschrijven als: ‘alsof er een zak grind aan je onderkant hangt’. Ik weet nog dat mijn moeder en schoonmoeder na verscheidene pogingen mij uit bed te tillen tegen me riepen: “Til die zak met grind! Je moet er doorheen! Elke dag wordt die zak grind een stuk lichter!” Misschien niet wat je op dat moment wilt horen (eerste gedachte: ‘doe het lekker zelf!!’), maar wel net die motivatie die ik nodig had om toch met mn onderkantje die zak met grind te dragen en uiteindelijk uit bed te stappen. Met mijn eigen koppigheid was ik er waarschijnlijk nooit uitgekomen.

2. Dwing jezelf om naar buiten te gaan. De eerste keer weer naar buiten gaan vond ik een hele grote stap. Ik had anderhalve week niks anders dan mijn slaapkamer gezien en ik moest letterlijk en figuurlijk een drempel over om de buitenlucht op te zoeken. Aan de ene kant leek het me heerlijk om met James in de kinderwagen te pronken, maar aan de andere kant wist ik dat ik na twee stappen al geen adem meer had. Hoe moest ik dan in godsnaam buiten een wandelingetje maken? Gelukkig heb je aan de kinderwagen ‘steun’. Zorg ook dat er iemand met je mee naar buiten gaat op wie je kunt leunen als je het even niet volhoudt. De eerste keer dat ik naar buiten ging was toen ik de geboortekaarten op de bus deed, zo had ik ook echt een ‘doel’ waar ik heen liep en dit hield me toch redelijk op de been. En als je eenmaal de eerste keer weer buiten bent geweest, zal de tweede keer een stuk minder moeite kosten.

3. Ga met je billen op die harde stoel zitten. Echt waar, GEWOON DOEN. Mijn moeder had me van te voren lekker zitten maken dat ik waarschijnlijk wel gewoon een zwemband zou krijgen waar ik op kon zitten om zo mijn onderkant te ontlasten. Dat was in haar tijd immers ook zo. Nou, forget it. Het eerste wat mijn verloskundige tegen me zei was dat ik op een zo hard mogelijke stoel moest gaan zitten. Whut?! Dit zou het herstel bevorderen omdat op deze manier het vocht uit de wond wordt gedrukt. De eerste dagen bleef ik ongeveer 2 minuten per keer zitten want het voelde echt verschrikkelijk aan. Naarmate de dagen vorderden en mijn hechtingen er na ongeveer 7 dagen uitvielen, ging het steeds beter en hield ik het zitten langer vol. Ik moet zeggen: het is allemaal prachtig hersteld. Is die harde stoel toch nog ergens goed voor geweest.

4. Wacht nou even 3-6 weken voordat je weer met je vent gaat rampetampen, want je loopt niet alleen gevaar op infecties als je het eerder doet, maar je moet ook die wond aan de binnenkant gewoon de tijd geven om te herstellen. Bij de ene vrouw zal dat sneller gaan dan bij de andere, maar dat het niet van de ene op de andere dag weer allemaal op z’n plek zit dat moge duidelijk zijn. (En vergeet trouwens niet dat je wel gewoon voorbehoedsmiddelen moet gebruiken, je zal niet de eerste zijn die na 6 weken weer zwanger is!)

5. Bespreek je gevoelens met de verloskundige. Herstel heeft natuurlijk niet alleen te maken met lichamelijk herstel, maar ook met mentaal herstel. De eerste dagen ben je flink bezig om je zwangerschapshormomen kwijt te raken (sterker nog, ik ben daar nu nog steeds mee bezig) en bovendien komt er zoveel op je af dat je sowieso het idee hebt dat je in een film leeft. Misschien heb je in het begin zelfs niet eens die extreem moederlijke gevoelens voor je kind die je van te voren zo verwacht had. Zoiets moet groeien, elke dag ga je een beetje meer van je kind houden. Schrik hier niet van, toen ik het met mijn verloskundige besprak vertelde ze dat heel veel vrouwen dat zo ervaren.

6. Trek meteen aan de bel als je het gevoel hebt dat je herstel te lang duurt. Twee weken na mijn bevalling had ik nog steeds rammend veel pijn als ik naar de wc ging. Niet aan de voorkant, wel aan de achterkant. In de eerste twee weken dacht ik ‘hoort erbij’ en bovendien had ik overal pijn daar beneden waardoor ik eigenlijk niet echt kon lokaliseren waar het nou vandaan kwam. Toen ik naar de dokter ging bleek ik, jawel, aambeien te hebben. Das nie lachen kan ik je vertellen. Inmiddels heb ik medicijnen gekregen om de pijn te verzachten, maar als ik eerder naar de dokter was gegaan dan had het waarschijnlijk een veel minder lange nasleep gehad.

7. Over ontlasting gesproken: zorg dat je ONTSPANT op het moment dat je voor het eerst weer een bruine taart gaat bakken. Na je bevalling duurt het gewoonlijk 4 dagen voordat je weer ontlasting krijgt. Het belangrijkste is dat je op dat moment gewoon blijft zitten, niet gaat persen (als je sowieso nog durft te persen na je bevalling) en net zo lang blijft zitten totdat alles eruit is. Wat helpt is de dagen ervoor heel veel te drinken en goede vezels te eten.

8. Het kan ook prettig zijn om, zeker als je hechtingen hebt na je bevalling, iets verkoelends aan de onderkant te hebben. Ik had de eerste dagen het gevoel alsof mijn hechtingen veel te strak zaten (wat helemaal niet zo was) en het brandde als een malle. Wat ik dan deed was een zakje appelstroop in de vriezer leggen (appelstroop bevriest niet) en dit tegen je vajayjay aanhouden. Ook had ik speciale cooling down spray van het merk Earth Mama Angel Baby. Dit is een natuurlijke spray die je gewoon onbeperkt kunt sprayen ter verkoeling. Het helpt ook om elke dag zo’n twee uur met ontbloot onderlichaam te liggen. Omdat er lucht bij komt, genezen je hechtingen sneller. Dit zal de verloskundige je waarschijnlijk ook adviseren.

9. Gebruik de rustuurtjes tussen 13.00 en 15.00 ook echt om te rusten. Ik heb dit de eerste paar dagen niet gedaan omdat ik op was van de adrenaline, maar het is erg raadzaam om alle rust en slaap die je kunt pakken, te pakken. Zet je telefoon uit, doe de deur dicht, maak het donker in je kamer en ga twee uur tukken. Slaap is een van de beste manieren om herstel van wat dan ook te versnellen.

10. Doe bekkembodemoefeningen. Ook dit is waarschijnlijk een van de beste tips die ik je kan geven. Begin hier al mee voordat je bevallen bent. Ik heb hier speciale therapie voor gehad. Je bekkenbodem kun je trainen door hem 5 a 10 seconden aan te spannen en dit een paar keer achter elkaar. Deze oefeningen helpen urineverlies na de bevalling, en belangrijk nog urineverlies op latere leeftijd, te voorkomen. Als je dit soort oefeningen doet dan verminder je ook de kans op een verzakte baarmoeder.

En tot slot: gun jezelf de tijd om te herstellen. In principe staat er zes weken voor een herstel na de bevalling. In het begin zal je misschien denken ‘sjeeminee wat lang’, of misschien zelfs ‘komt dit ooooooit nog goed?’ maar je zal merken dat je elke dag ietsje vooruitgaat. Ik hoop dat jullie dit artikel een beetje nuttig vonden! Zijn er andere moeders die nog tips hebben?

Dit vind je misschien ook leuk

23 reacties

  • Reageren
    Martina
    23/01/2015

    wat heb je toch een heerlijke schrijfstijl! Stiekem had ik over sommige dingen nog niet echt willen lezen, zoals de zak met grind 😉 haha! Leuk artikel !
    Martina onlangs geplaatst…23 Januari 2015 – Baby onderweg……My Profile

  • Reageren
    Annemijn
    23/01/2015

    Wat kan jij alles toch heerlijk verwoorden Sanne! Ik hoop dat ik deze tips kan gebruiken over een aantal jaren!
    Annemijn onlangs geplaatst…Start to run update #1 Regen en veel windMy Profile

  • Reageren
    Kelly Caresse
    23/01/2015

    Wat heb je dat toch weer mooi geschreven! Een flinke vleug humor maar het verhaal is wel realistisch. Vooral naar je lichaam luisteren en niet te eigenwijs zijn werkt inderdaad goed.
    Kelly Caresse onlangs geplaatst…Wat doe jij van 9 tot 5? Lana Leesvoer is ambachtelijk huisvrouwMy Profile

  • Reageren
    ana
    23/01/2015

    Helemaal waar

  • Reageren
    Jody
    23/01/2015

    Geniet elke keer weer van je posts. Je bent echt een van mijn favoriete bloggers!

    Toch wel fijn om te lezen dit artikel, voor als wij aan onze tweede beginnen. De eerste is geboren met een (spoed)keizersnede, dus ik heb nog steeds geen idee hoe een normale bevalling zal verlopen en hoe het daarna allemaal aanvoelt.
    Alhoewel ik nu de keuze denk te maken voor een tweede keizersnede weet je natuurlijk maar nooit hoe het zal lopen en ben ik maar liever een beetje voorbereid. 😉

    Als je eerder een keizersnede hebt gehad, mag je daar weer voor kiezen bij de volgende bevalling. Aangezien mijn bevalling (op weg naar de keizersnede) een groot drama is geweest met complicaties voor mij en mijn dochter, wil ik dat nu echt niet meer meemaken en kies ik nu liever voor de ‘makkelijke weg’. Alhoewel het herstel na een keizersnede ook niet heel makkelijk is natuurlijk. 😉

  • Reageren
    Laura
    23/01/2015

    Zo herkenbaar! Ben nu zwanger van de tweede en die tip van de appelstroop ga ik zeker onthouden! Mijn kraamhulp maakte inlegkruisjes een beetje nat en legde deze in de vriezer. Hielp ook. Totdat ik een andere kraamhulp kreeg en ik haar vroeg of zij deze ‘kompressen’ ook zou willen maken. Zij maakte ze heel erg nat, waardoor ik op een gegeven moment met een zeiknatte broek zat doordat het was gaan smelten…..

  • Reageren
    Manon
    23/01/2015

    Wat vervelend (klote) dat je zoveel last hebt gehad van je hechtingen en alles! Ik heb eigenlijk alleen de eerste 24u pijn gehad en de dag erna wilde ik het bed verschonen, en toen werd de kraamhulp “boos” en moest ik verplicht gaan zitten. Ik heb de eerste week onder de douche geplast (ja iedere keer broek uit, douchekop erop) zodat het niet prikte aan de wond en zo spoelde ik het meteen schoon en ging daarna inderdaad even zonder broek “luchten”! Heerlijk al dat bloot tijdens de kraamweek -_-‘
    Manon onlangs geplaatst…TAG – Let’s get personalMy Profile

  • Reageren
    Lindsay | lindsayvallen.nl
    23/01/2015

    Sanne, echt, wat schrijf jij ontzettend fijn: mijn complimenten! Heel eerlijk en helder om dit gewoon zo te lezen zoals het is, hoewel ik stiekem ook moet grinniken om je woordkeuze. Zoals ‘alsof er een zak grind aan je onderkant hangt’. Ik ga vast een harde stoel utikiezen voor over 4 maanden ;-), bedankt voor je artikel!
    Lindsay | lindsayvallen.nl onlangs geplaatst…BLOG Internet ABC-tagMy Profile

  • Reageren
    Nesrin Daily Cup of Bla Bla Bla
    23/01/2015

    Dit heb je heel leuk geschreven, lachkick met koffie in mijn mond om de bruine taart en rampetampen haha!

    Ik was dit allemaal vergeten (lees geblokt). Jeetje zo was het inderdaad. Ik heb een keizersnede en een natuurlijke bevalling gehad. Ik vond de keizersnede ‘prettiger’.
    Nesrin Daily Cup of Bla Bla Bla onlangs geplaatst…Ask me anything – de antwoorden! #1My Profile

  • Reageren
    Sophie
    23/01/2015

    Wat heerlijk geschreven weer :-)! En goede tips. Wij hopen dit jaar zwanger te worden van onze eerste, dus ik heb hier zeker veel aan.

  • Reageren
    Martine
    23/01/2015

    haha, briljant omschreven en oh zo herkenbaar. Bij de oudste fietste ik twee dagen na de bevalling richting de Hema voor roze pakjes. Bij de jongste herinner ik me zak met grind nog heul goed… Brrrr!
    Martine onlangs geplaatst…Fantastic Moms Fit ListMy Profile

  • Reageren
    Diede
    23/01/2015

    Wat een leuk artikel! Wie weet kan ik nog wat tips hiervan gebruiken als ik zwanger ben, maar dat duurt nog wel even denk ik :p

  • Reageren
    Anneleen
    23/01/2015

    Ik vind het fijn dat je hier gewoon, eerlijk en oprecht over schrijft! Want herstellen na een bevalling is volgens mij geen pretje…
    Anneleen onlangs geplaatst…#PlukhetGeluk project 2My Profile

  • Reageren
    Milou
    23/01/2015

    Haha… rampetampen! Dat woord heb ik echt al heel lang niet meer gehoord. Ik dacht dat het een echt Alkmaars woord was, maar niet dus. 😉 Ik vind het heel fijn dat je zulke, niet al te prettige, dingen beschrijft met een behoorlijke dosis humor en zelfspot. Zo zie ik er toch niet helemaal tegenop aan het einde van zo’n artikel. :’)
    Milou onlangs geplaatst…Soms zijn we best lui… 10 herkenbare punten.My Profile

  • Reageren
    Iris
    23/01/2015

    Wat heb je toch een fijne schrijfstijl! Lees elke dag met veel plezier je artikelen! X

  • Reageren
    Ltbam
    23/01/2015

    Ha ha ha een bruine taart bakken. Mooi geschreven. Je hebt echt talent!

  • Reageren
    Sara
    24/01/2015

    Ha ik vind het leuk om dit lezen en ook goed dat je schrijft hoe het echt is. Maar… ik ben toch een beetje bang geworden nu!

  • Reageren
    Jessica
    25/01/2015

    In het ziekenhuis kreeg ik bevoreren maandverband. Wat een zaligheid was dat! En de bevroren washandjes van de kraamzorg in mijn bh tegen de enorme stuwing, vond ik ook heerlijk! Overigens duurt dat poepverhaa niet bij iedereen 4 dagen hoor, ik moest nog geen 24 uur na mijn bevalling ;). Inderdaad relaxxxx whahahahaha
    Jessica onlangs geplaatst…Ik voel me schuldig…My Profile

  • Reageren
    Melissa
    26/01/2015

    Zo, deze pagina ga ik onthouden voor als ik ooit zelf een kindje krijg. Wat een hoop (goede) tips! Denk dat veel vrouwen hier iets aan hebben.
    Melissa onlangs geplaatst…Diary – een weekje uit mijn leven #10My Profile

  • Reageren
    Nicole
    28/01/2015

    Oh ik was zo koppig en eigenwijs.. Maar na6 dagen MOEST ik mn bed uit en opeens alles weer doen. Dus mijn herstel heeft zo’n 7mnd geduurd, lichamelijk dan.
    Bij eventueel een volgende zal ik op je tips letten 😉
    Nicole onlangs geplaatst…Fotowedstrijd #1 ‘droom’My Profile

  • Reageren
    Cynthia
    09/04/2015

    Hier ook en baby onderweg.. nog niet eens een eerste echo gehad, maar vind het al wel belangrijk dat ik mezelf kan voorbereiden (voor zover dit mogelijk is) op alles wat nog gaat komen..

    Vind ddat je heel leuk schrijft!

  • Reageren
    Floor
    20/08/2015

    Via deze weg wil ik je even bedanken voor je openhartige verhalen. Ik ben afgelopen vrijdag bevallen, er was een zuignap en een week vol met hechtingen, stuwing & andere ongemakken. Heb vaak terug gedacht aan jouw tips of verhalen. Gedeelde smart zeggen ze dan: het hielp/helpt!

    Verder heeft mijn vriend de columns van de papa van James met aandacht gelezen. Het heeft indruk gemaakt want na de bevalling vroegen ze of hij de nageboorte wilde zien. Hij riep vanaf de andere kant van de kamer:”die biefstuk toch? Laat maar”.

    Baby Lois maakt alles goed uiteraard maar een kraamweek is nu eenmaal afzien.
    Groeten Floor
    Floor onlangs geplaatst…CONFESSIONS OF A MOMMY WHO BLOGS #2: are we all a bunch of narcissists?My Profile

  • Reageren
    Neys Rieten Woonaccessoires
    21/01/2016

    Leuk geschreven en zeker goede tips. Maar vajayjay, dat kan echt niet 🙂

  • Laat een reactie achter

    CommentLuv badge

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.