Gastartikel: tips voor het beginnen met yoga

Misschien weten jullie nog wel dat ik tijdens mijn zwangerschap aan yoga heb gedaan. Iets wat mij niet meteen op het lijf geschreven was.

Ik quote mezelf even uit een artikel:

Ik vind het hartstikke leuk en gezellig om met de dames daar wat te kletsen en een beetje te relaxen, maar als ik dan weer in palmboom- of kathouding moet gaat hangen dan voel ik mee daar niet altijd even comfy bij.

Toch kan ik er nog steeds met mijn hoofd niet bij dat yoga niet iets voor mij is. Daarom kwam het als geroepen dat ik door Lisanne van superyoga werd benaderd met de vraag of zij iets over yoga mocht vertellen op mijn website. Aangezien ik graag een verscheidenheid aan onderwerpen wil behandelen op mijn blog vond ik dit een zeer goed idee. Veel leesplezier!

Leer yoga (en jezelf!) kennen

Yoga wordt met de dag populairder en dat is goed terug te zien in stedelijke gebieden waar de yogastudio’s als paddenstoelen uit de grond schieten. Yoga is een sport die niet voor één bepaalde doelgroep geschikt is maar juist voor iedereen omdat je yoga op alle denkbare manieren kunt uitvoeren. En hoe je het ook wendt of keert: je wordt er zowel mentaal als lichamelijk een stuk gezonder van!

Waarom yoga?
Er zijn oneindig veel redenen te bedenken waarom yoga goed voor je is, niet voor niets bestaat deze ‘sport’ al eeuwenlang. Wat ooit in India als een overtuiging begon waarbij men zwoor dat het leven kon worden verlengd en een ongezond lichaam kon worden genezen, is vandaag de dag een hippe sport waar je een strak lichaam en een laag stressniveau mee kunt bereiken.

Heb jij al eens overwogen om te beginnen met yoga of ben je al begonnen? Dankzij yoga blijf je in beweging en kun je je droomlichaam creëren, houd je je lichaam soepel en lenig, blijf je rustig van binnen en ben je in staat om stress de baas te zijn, werk je aan zelfbewustzijn, verbeter je je concentratie en zeker niet onbelangrijk: door yoga leer je weer op een mooie manier tegen de wereld aan te kijken en boost je je positieve energie!

Simpel maar leuk
Het fijne aan yoga is dat de drempel om eraan te beginnen niet hoog is, helemaal in vergelijking met andere sporten waar je meteen een jaar aan een lidmaatschap verbonden bent, verwacht wordt om op gezette tijden aanwezig te zijn en waarbij verwacht wordt dat je op een bepaald niveau presteert. Yoga kun je thuis, in de yogastudio of op de sportschool doen, wat je zelf het prettigst vindt. Als je twijfelt en je hebt al een abonnement bij de sportschool waar ook yogalessen worden gegeven, is de drempel nóg lager om eens een uurtje te proeven. Met een eigen yogamat, een dosis positieve energie en, de belangrijkste, voldoende tijd op je planning kun je aan de hand van verschillende yoga apps (Pocket Yoga, Daily Yoga) of YouTube kanalen (Eckhardt, Kino Yoga) thuis je eigen moment creëren in een ruimte die rustig is en waar je voldoende bewegingsruimte hebt. Wil je direct de fijne kneepjes leren van een professional? Dan is de yogastudio waar je vaak een strippenkaart kunt afsluiten de beste optie voor jou. Enkele keren per week heerlijk in alle rust uitblazen van je drukke week, je lichaam de nodige beweging gunnen en weer met beide voeten op de grond terechtkomen, wie wil dat niet?

Maar ik ben zo stijf als een plank!
Een veel gehoorde eerste reactie op het idee om eens een yogalesje te volgen, is ‘Ik ben zo stijf als een plank, yoga is niets voor mij’. Zomaar een yogales in duiken en de gekste houdingen proberen na te doen, is natuurlijk ook niet het beste plan. Hoe begin je op een fijne manier met yoga?

De eerste stap is het stellen van een doel of meerdere doelen. Wat wil je bereiken? Iedereen heeft doelen in het leven. Wil je meer rust creëren omdat je een drukke baan hebt? Wil je afvallen of streef je naar het perfecte lichaam? Ben je op zoek naar jezelf of heb je een lichamelijke aandoening waarbij je op zoek bent naar verlichting van lichamelijke of mentale klachten? Vind je doel en jouw yoga journey is begonnen. Afhankelijk van het doel dat je hebt gesteld, kies je vervolgens voor een gepaste manier om yoga te leren kennen: in de yogastudio, op de sportschool of thuis. In de weken of maanden die nu volgen, ga je je practice opbouwen waarbij je de voor jou prettigste asana’s verzamelt en uiteindelijk uitkomt bij een favoriete yogastijl.

Word een echte yogini (of yogi!)
Het begin is het moeilijkst. Dit geldt voor veel dingen en ook voor yoga. Als je eenmaal bent opgestart en je hebt je doel voor ogen, je favoriete oefeningen ontdekt en je draai gevonden, dan kun je voor een lange tijd vooruit met jouw yoga journey om een echte yogini te worden.  Gaandeweg zal je merken dat je precies weet wat je niveau is, welke oefeningen je wel en niet goed liggen en waar je uiteindelijk naartoe wilt. Onthoud alvast één ding: je hoeft een oefening nooit zo ver of extreem mogelijk uit te voeren, als je de oefening goed uitvoert, dan maakt het niet uit of je hem helemaal kunt afmaken of niet.

De meeste dingen die je goed afgaan, zijn ook leuk om te doen. Als yoga je na verloop van tijd bevalt, is de kans klein dat je er nog vanaf wilt. Het fijne aan yoga is dat je het overal kunt uitvoeren: thuis, op het strand, in de bergen tijdens een actieve vakantie, in de sportschool, etc. Een must have, tegen de tijd dat je in deze fase bent beland, is een opvouwbare reis yogamat. Makkelijk mee te nemen in iedere tas of koffer en overal te gebruiken!

Geef jij yoga een kans om jou te veroveren?

Dit artikel is geschreven door Lisanne van superyoga.nl.

 

Dit vind je misschien ook leuk

4 reacties

  • Reageren
    Elisabeth
    23/06/2016

    Heeey ik heb ook zwangerschapsyoga gedaan!! Wat toevallig ;). Maar daar blijft t wel bij denk ik. Ik vind t altijd lastig ontspannen.
    Elisabeth onlangs geplaatst…Doctor’s OrdersMy Profile

    • Reageren
      La VieSagista
      23/06/2016

      Hahaha ja toevallig he 😉

  • Reageren
    Channa
    23/06/2016

    Het lijkt mij ook helemaal niks. Aan de andere kant vroeg een collega laatst wanneer doe jij nou iets om te ontspannen en dan bedoel ik niet televisie kijken of iets dergelijks. En eigenlijk ontspan ik dus veel te weinig. Dus dan zou yoga misschien wel weer een optie zijn 😉
    Channa onlangs geplaatst…Het consultatiebureau: het moet niet gekker worden!My Profile

  • Reageren
    Mama Lifestyle Blog
    23/06/2016

    Ik heb aan zwangerschapsyoga gedaan. Dat vond ik niet alleen gezellig om te doen met andere aanstaande moeders, maar ook bijzonder rustgevend. Ik maak nog steeds regelmatig gebruik van de fijne ademhalingstechnieken die ik daar heb geleerd.
    Mama Lifestyle Blog onlangs geplaatst…Hoe blijf je zo lang mogelijk gezond?My Profile

  • Laat een reactie achter

    CommentLuv badge

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.