Slapen in het derde trimester van je zwangerschap (+TIPS)

Laat ik eerlijk zijn, op een gegeven moment is slapen niet meer zo’n hele comfortabele aangelegenheid als je zwanger bent. Hoe kun je toch nog het maximale eruit halen?

Je slaaphouding is cruciaal in het derde trimester; je buik is in deze periode groter dan ooit en je zal echt je ligpositie aan moeten passen om het slapen nog enigszins prettig te maken. Heel veel posities heb je trouwens ook niet meer over vanaf deze periode.

Vanaf een week of 25 ben ik met een speciaal voedingskussen gaan slapen om zo mijn buik te ontlasten. Ik kon rond deze tijd niet meer op mijn buik liggen, maar op mijn zij merkte ik dat ik dat ook niet altijd prettig vond. Dit kussen zorgde ervoor dat mijn buik daar lekker tegenaan kon hangen. Ik heb sindsdien eigenlijk geen nacht zonder mijn ‘Fred’ geslapen. Het enige nadeel vind ik wel dat als je van zij wilt wisselen, je het hele apparaat mee moet slepen maar dan is iets waar je ook wel weer aan went. Ik heb zelf het Snoozzz voedingskussen aangeschaft, op aanraden van een vriendinnetje. Er zijn veel voedingskussens te koop maar een heleboel zijn te slap of juist weer te stevig. Deze is precies goed en ziet er ook nog eens leuk uit vind ik. Hij is gevuld met microkorrels en is daardoor behalve ademend ook makkelijk te vormen naar je lichaam.

Over het algemeen kun je het beste op je linkerzij liggen. Op deze manier wordt de hoeveelheid bloed en voedingsstoffen naar je baby vergroot. Ook voorkom je zo dat er teveel gewicht op je lever drukt. Je benen en knieën kun je het beste gebogen houden, idealiter ook nog rustend op een (voedings)kussen.

Op je rug slapen is, zeker aan het einde van de zwangerschap, niet echt een optie meer. Ademhalen kost meer inspanning (ik schijn ook nog eens een beetje te snurken volgens mijn vriend) en omdat er een flink gewicht rust op je organen en belangrijke bloedvaten, is deze positie ook nadelig voor de bloedsomloop, ademhaling en bloeddruk om maar wat te noemen. Ik moet zeggen dat ik het zelf ook helemaal niet meer fijn vind om op mijn rug te liggen, dus ik vermijd deze ligpositie automatisch.

Ook zeker geen overbodige luxe is speciale nachtkleding voor de zwangerschap. Je eigen pyjama zit waarschijnlijk lang zo lekker niet meer en op een gegeven moment past je oude vertrouwde ponnetje ook echt meer over je buik. Noppies heeft een heerlijke nachtjapon die er hartstikke leuk uitziet en die ook heel fijn is voor na de zwangerschap als voedingspyjama. Het is een overslag met ingezette top en een iets hogere taille waardoor je buik voldoende ruimte heeft.

In verband met veel plassen in het laatste trimester kun je het beste zo’n twee uur voor het slapen gaan niks meer drinken. Hoe lastig ik dit soms ook vind, ik houd me er streng aan. Ik heb liever een klein beetje dorst dan dat ik er 3x extra uit moet ‘s nachts (ja, 1 glas drinken staat voor mij gelijk aan drie keer naar de wc).

In een poging minder op mijn telefoon te zitten voor het slapengaan (ook als je niet zwanger bent is dit beter) heb ik een aantal ‘educatieve’ boeken naast mijn bed liggen waar ik graag nog even in lees voor het slapengaan. In het begin van mijn zwangerschap hebben mijn vriend en ik het boek ‘Het grote wonder’ gekregen van mijn schoonouders en daar bladeren we nog steeds een paar keer per week in om de ontwikkeling van onze kleine spruit bij te houden. Ik heb natuurlijk ook heel wat apps over alle weken van de zwangerschap maar ik vind het stiekem veel leuker om deze informatie uit een boek te halen. Bovendien is dit boek voorzien van hele mooie afbeeldingen.

Heb jij nog tips om fijner te slapen tijdens de zwangerschap?

Ik zou het super leuk vinden als je me komt volgen op Instagram en Facebook

*Bevat enkele affiliatelinks.

Dit vind je misschien ook leuk

2 reacties

  • Reageren
    jodi - liefthuis
    10/10/2017

    Zooooo herkenbaar. Ik kon ook niet goed op mijn zij liggen door bekken klachten dus had een heel fort aan kussens om me heen om toch te kunnen slapen. En inderdaad dat niet drinken en dorst hebben had ik liever dan 3 keer naar de wc gaan.
    Nu slaap ik overigens meteen zoveel fijner….ondanks dat er een baby is is het slapen op zich wel fijner.
    jodi – liefthuis onlangs geplaatst…Hoe komen we op de naam voor onze kleine man…Pip…My Profile

  • Reageren
    Yvonne
    10/10/2017

    Ik sliep juist heel goed tijdens mijn zwangerschap, misschien omdat ik altijd al op mijn zij slaap. Een voedingskussen heb ik nooit gebruikt. Ik moet er sowieso altijd al 2 of 3 x uit om te plassen (zwanger of niet) dus dat maakt me niet uit. Daarna slaap ik gewoon meteen verder.
    Een tip is om ‘s avonds nog lekker actief bezig te zijn (lichamelijk) als dat gaat. Wandelen is dan het beste. Zodat je echt lekker moe bent. En inderdaad lezen. Ik heb altijd een boek op mijn nachtkastje liggen, op mijn telefoon kijk ik nooit als ik in bed lig.

  • Laat een reactie achter

    CommentLuv badge