Slapeloosheid tijdens de zwangerschap

collage slaap 2

Toen ik gisteren mijn zesde yogales bijwoonde, was iedereen het erover eens dat de slapeloosheid nu wel echt begon toe te slaan. Een gek verschijnsel dacht ik, want heb je niet juist al je energie nodig om straks fatsoenlijk je kind ter wereld te brengen? Ik deel graag mijn ervaringen en gedachtes rondom slapeloosheid tijdens de zwangerschap.

Slaapproblemen beginnen vaak al in het eerste trimester, waar je onder invloed van hormonen vaker moet plassen, overgeven en misschien ook wel zenuwachtig bent voor alles wat komen gaat. Bij mij ging het in het eerste trimester op en af. Ik was ongelofelijk moe, waardoor ik soms om 22.00 al insliep en pas om 8.00 weer wakker werd, maar er zaten ook dagen bij dat ik inderdaad wakker lag en aan het malen was over dingen die vooral te maken hadden met het wezentje dat in mijn groeit. Daarnaast heb je vaak nog andere kwaaltjes die, ook ‘s nachts, beginnen op te spelen in het eerste trimester: brandend maagzuur, honger, nachtmerries, rusteloze benen, kuitkramp en ga zo maar even door.

Het tweede trimester wordt door de meeste vrouwen als de meest prettige en energieke periode beschouwd, ook wat betreft slapen. Bij mij was dit absoluut waar. Het HCG-hormoon dat in het eerste trimester zorgde voor de meeste klachten en kwaaltjes, is inmiddels tot een prima niveau gedaald. In het tweede trimester van je zwangerschap zul je wel merken dat je buik steeds sneller groeit, en dus is het enige probleem dat je andere slaaphoudingen moet zien te vinden. Oh wat vond ik het erg dat ik niet meer op mijn buik kon slapen! Je hoeft dat trouwens ook echt niet te proberen, want het is een van de meest ongemakkelijke houdingen die je je voor kunt stellen. Je laat het dus wel uit je hoofd. De enige optie is gewoon lekker op je zij gaan liggen met, als je dat fijn vindt, een kussen tussen je benen voor een fijne bekkenstand.

En juist op het moment dat je je slaap misschien wel het meeste nodig hebt, namelijk in je laatste trimester, zul je zien dat het slapen al helemaal niet meer van een lijen dakje gaat. Draaien en woelen zit er niet meer bij, omdat je buik simpelweg te zwaar is om van de ene naar de andere kant te zwiepen. Op je rug liggen werkt ook niet, want je buik drukt al je organen op deze manier plat door het gewicht. Daarbij komt ook dat ik mijn vriend niet wil wakker maken, dus ik verander krampachtig van houding en probeer zo stil mogelijk te zuchten als ik het weer eens helemaal gehad heb met mijn nachtrust. Het vele plassen komt in het laatste trimester driedubbel zo hard terug als in het begin. Je moet ook zo denken: je plast voor twee. Daarnaast heb je zo’n 50% meer bloed dan normaal en dit moeten je nieren allemaal extra filteren. Tel daarbij op dat je kindje met zijn gewicht lekker op je blaas hangt, en je zal snappen dat 6x per nacht naar het toilet gaan de normaalste zaak van de wereld is.

Klinkt allemaal heel heftig natuurlijk en ik kan me voorstellen dat er vele lezers zijn die zich afvragen hoe je dit dan op dagelijkse basis volhoudt. Ik zelf heb baat bij de volgende tips:

– Mijn nr. 1 tip is het gebruiken extra kussens. Zowel om je hoofd extra te ondersteunen, als je buik, als je benen. Je kunt niet genoeg kussens hebben! Als ik op mijn zij lig vind ik het erg fijn om een kussen onder mijn buik te stoppen, zodat ik zelf niet het volledige gewicht van mijn buik hoef te dragen. Ook vind ik het fijn om een kussen tussen mijn benen te hebben zodat mijn bekken in een betere houding liggen. In plaats van klooien met 6 kussens kun je overigens ook een groot voedingskussen nemen, die is slangvormig en kun je dus helemaal bij je lichaam stoppen zoals jij dat wilt.

– Stop rond 21.00 met drinken. Gewoon niks meer nemen. Het is het echt verschil tussen 6x per nacht eruit moeten om te plassen of 3x. Misschien zit in je vaste ritueel wel een kop thee voordat je naar bed gaat, maar ook dit moet je zien te vermijden.

– Als ik een drukke dag heb gehad, slaap ik beter. Nu wil ik niet zeggen dat je jezelf overal maar heen moet slepen om te zorgen dat je ‘s avonds lekker slaapt, maar als je overdag een beetje beweging krijg in de vorm van wandelen en wat klusjes in en rond het huis, zal je merken dat je ‘s avonds vermoeider bent en sneller inslaapt.

– Houd overdag de ramen in je slaapkamer wijd open, zodat er genoeg frisse lucht de ruimte instroomt. Ik word zelf altijd enorm benauwd van een te warme kamer. Bij bij móet er een raam openstaan, zowel overdag als ‘s nachts.

– Neem en warme douche of een warm bad voordat je gaat slapen.

Ik ben benieuwd of er andere zwangere lezeressen of ervaringsdeskundigen zijn die meer tips hebben. Laat het me weten in de comments:)

Dit vind je misschien ook leuk

7 reacties

  • Reageren
    Nienke
    05/09/2014

    Heb met je te doen San, vooral dat plassen ‘s nachts. Ik ben blij dat mij dat bespaart is gebleven (max. 1 keer in het laatste trimester). Hopen dat deze keer ook zo is 🙂

  • Reageren
    Christa
    05/09/2014

    Haha, wederom heel herkenbaar! Bij mij helpen de Rennies tot nu toe heel goed tegen maagzuur, die mag je gewoon slikken tijdens je zwangerschap. En weet je, door die gebroken nachten word je langzaam voorbereid op de nachten die komen gaan. Niet dat dat het minder vervelend maakt, maar de overgang is in ieder geval minder groot haha!

  • Reageren
    Janneke
    05/09/2014

    Nou, ik moet al sowieso vaak plassen in de avond en ‘s nachts. En dan ben ik nog niet eens zwanger. Gek genoeg speelt het probleem op vakantie, in een vreemd bed dan weer niet. Net alsof m’n lijf dan in een andere ‘stand’ staat ofzo.
    Een warme douche helpt echt geweldig voor het slapen. Ik douche altijd in de avond, ‘s ochtends word ik anders vreselijk loom van dat warme water.

  • Reageren
    Anneleen
    05/09/2014

    Ik ben niet zwanger dus daar heb ik geen ervaring mee maar ik ben van nature een heel slechte slaper. Ik hoop dat dit snel over gaat bij je want een slechte nachtrust gaat met heel wat energie lopen…

  • Reageren
    Gaia Swanenberg
    07/09/2014

    Ik heb totaal geen verstand van zwanger zijn, maar ik wens je er veel succes mee, en hoop dat alles goed gaat en op een gezonde baby!
    Gaia Swanenberg onlangs geplaatst…zomerfavorietenMy Profile

  • Reageren
    Laura
    08/09/2014

    Ohh ja dat plassen! Gek word je ervan snachts! Idd goeie tip! Ik drink na 8 uur echt niks meer, want anders kan ik er gegarandeerd 8 keer uit snachts.
    Laura onlangs geplaatst…Review formula 10.0.6 Pores be pure skin clarifying mud maskMy Profile

  • Reageren
    Gwen
    10/09/2014

    Hier een slechte zwangere slaper. Termijn 1 /m 3 en zwangerschap 1 en 2. Ga nu bijna mijn 3e termijn is van de 2e zwangerschap en echt: met 5 uur slaap heb ik een goede nacht gehad! En dan is dat niet eens 5 uur achter elkaar, buhhh 🙁 Het voordeel is wel dat ik straks tussen de voedingen als een roosje slaap, althans – zo ging het de eerste keer. Ik rook mijn kussen en sliep, bam: in 1x en zonder plassen 😀
    Gwen onlangs geplaatst…Lief Dagboek #36My Profile

  • Laat een reactie achter

    CommentLuv badge

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.