Poging honderdzoveel om te beginnen met sporten

Daar gáán we weer. Menigeen weet inmiddels dat de sportieveling in mij behoorlijk ver te zoeken is. Met geen tien paarden krijg je mij naar de sportschool en zelfs mijn zwangerfitclubje heb ik met gierende banden weer verlaten. En tóch wil ik het dit jaar weer proberen: ik wil de stappenteller aanzwengelen en nu echt eens wat vaker mijn gat van de bank af halen.

Vorige jaar kampte ik met rugklachten. Nu beginnen er weer schouderklachten op te spelen. Ik loop de deur plat bij de fysio, maar sporten ho maar. Er is altijd wel iets waardoor ik een ‘reden’ heb om niet te gaan.

Onderzoek na onderzoek wijst uit dat beweging goed is voor alles. Voor je brein, voor hart- en bloedvaten, voor je stofwisseling, voor je weerstand, voor je gewrichten en spieren. Ook moge het duidelijk zijn dat zitten juist helemaal níet bevordelijk is voor je gezondheid. Ik zou dus wel gek zijn om helemaal niks met die informatie te doen, zeker niet gezien mijn ziektevrees.

Nu moet je niet denken dat ik meteen als een idioot tekeer ga in de sportschool. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik op een rustige, comfortabele manier wil beginnen en dat ik daarom eerst start met wandelen/hardlopen. Soms doe ik dit alleen en soms doe ik dit met een vriendin. Los nog van het fysieke aspect vind ik ook dat het heel therapeutisch werkt om in de buitenlucht te lopen en te bewegen.

Ik heb ook nu niet de ambitie om in topconditie te komen of een überstrak lichaam te hebben – ik ben redelijk tevreden met mijn lichaam zoals het nu is – ik vind het vooralsnog vooral belangrijk om meer te bewegen en fitter te worden en op deze manier te investeren in mijn gezondheid.

Naast het wandelen/hardlopen ben ik ook aan het kijken naar andere manieren om meer te bewegen. Het zit ‘m al in hele kleine dingen zoals de auto niet voor de ingang van de supermarkt zetten, maar wat verder weg. En Isé lopend naar de gastouder brengen in plaats van met de auto. Ook zou ik prima vaker de fiets kunnen pakken.

Verder doe ik af en toe een 7 minute oefening, een snelle training van 7 minuten die je heel makkelijk thuis kunt uitvoeren.

Wat doe jij om fit te blijven?

Foto: kovop85 via Shutterstock.

Dit vind je misschien ook leuk

1 reactie

  • Reageren
    Annemarie
    21/01/2019

    Hi Sanne,

    Ik ben Vanochtend toevallig voor het eerst weer naar crossfit les geweest speciale tennis 10 rittenkaart voordat het tennisseizoen weer begint. Vanaf april ga ik weer competitie tennissen. Verder rijd ik paard en zwem en gym met mijn peuter wat toch ook best wel meesporten is af en toe. Helaas nog alles behalve fit vanwege een slijmbeursontsteking in mijn schouder. Maar goed we houden gewoon vol op ons eigen tempo. Tennis is wel wat ik het liefste doe maar de combi met crossfit heb ik wel nodig! In het verleden ook wel veel bootcamp gedaan! Op verschillende plekken in het Westland via bootcampteam.com

  • Laat een reactie achter

    CommentLuv badge

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.