Onze gezinsauto: de Opel Grandland X

Toen Isé werd geboren was het snel duidelijk dat onze auto, een mat-grijze Peugeot 208, niet meer groot genoeg was. Een kinderwagen en twee kleine boodschappentassen pasten er net in, maar wanneer we een weekendje weggingen met het gezin dan zat de auto meestal tot de nok toe vol. Ook de ruimte op de achterbank was voor twee stoeltjes niet ideaal. Wel jammer want het was een heerlijke zuinige auto en de lak vond ik fantastisch.

Door mijn samenwerking met Opel had ik al heel wat fijne auto’s mogen ervaren en mijn aandacht was al vrij snel getrokken door de Grandland X. Inmiddels rijden we ruim driekwart jaar in deze auto, tijd om onze ervaring te delen.

Onze situatie

Ons uitgangspunt was een ruime gezinsauto. Eentje waar je met gemak een kinderwagen, koffers, boodschappen, speelgoed of een IKEA shopsessie in kwijt kunt (en misschien wel allemaal tegelijk 😉 zonder dat je met je wang tegen het raam gedrukt zit.

Mijn vriend gaat vaak op zijn fiets naar zijn werk dus ik ben degene die het meest in de auto rijdt. Ik gebruik hem vaak, maar niet iedere dag. De ritten die we voornamelijk maken zijn: een paar keer per maand met het gezin naar familie in Friesland (300 km heen en terug). Ik rijd ermee naar de stad, supermarkt en speelafspraakjes. Verder gebruik ik ‘m voor zakelijke afspraken in Amsterdam of elders in het land. En natuurlijk komt het ook wel eens voor dat mijn vriend ‘m voor zijn werk gebruikt. Verder gaan we er 1-2 per jaar mee op vakantie.

Grandland X

De keuze voor de Grandland X was daarbij vrij logisch. We hebben nog even getwijfeld tussen de Grandland en de Crossland, maar de ruimte en het goede aanbod deed ons al snel kiezen voor de Grandland. En wat voelt het nog steeds als ongekende luxe, er zit zoveel op dat ik waarschijnlijk niet alles kan behandelen. Wij hebben gekozen de business executive lijn, deze is redelijk luxe uitgevoerd voor een aantrekkelijke prijs. Dat is sowieso wat mij opviel bij Opel. In vergelijking met de Duitse concurrenten zijn de opties niet zo idioot duur.

De auto is best licht ondanks zijn formaat. Het gevolg is wel dat je bij sommige materialen merkt dat het wat lichter is; het gebruikte plastic bij de behuizing aan de binnenkant, de voorbumper, etc. Doordat het zo’n lichte auto is heeft ‘ie dan ook ‘maar’ een 3 cilinder motor met 130pk, dat zegt jullie misschien niet zoveel, maar daardoor is de Grandland ook redelijk zuinig. Vooraf was mijn vriend bang dat het vermogen wat te kort zou komen, maar dat is absoluut niet het geval. Wij hebben altijd het gevoel vermogen over te hebben.

Met deze afstanden en onze rijstijl halen wij een gemiddeld verbruik van 1 liter op 14,2 kilometer. Ik had het nog iets zuiniger gehoopt, maar voor een grote hoge auto en redelijk wat stadsverkeer is het niet verkeerd. Jammer dat de benzineprijs weer zo omhoog gaat..

Ik vind het heerlijk dat ‘ie wat hoger is. Je stapt hierdoor soepel in, je hoeft niet te diep te bukken om de kinderen in hun stoel te tillen en ook geeft het me een veilig gevoel; het overzicht op de weg is goed en ik voel me simpelweg minder kwetsbaar dan in een lagere auto.

Het is een ruime auto maar met parkeren merk ik dat eigenlijk helemaal niet. Hij is ondanks zijn grootte toch ook compact en door de piepers die aan de voor- en achterkant zitten word je op tijd gewaarschuwd wanneer je te dicht op een object zit. Soms piept ‘ie wel erg snel trouwens.

Wij hebben gekozen voor een zwarte lak. Ik vind de kleur prachtig en de zwarte plastic kappen vallen daardoor minder op. Achteraf heb ik echter soms wat spijt onze kleurkeuze. Je ziet werkelijk alles op de lak en ondanks dat het een metallic lak is bijt vogelpoep wel erg snel in, die ervaring hebben wij niet met andere zwarte auto’s dus let daar goed op. Op de mat-grijze lak van onze Peugeot zag je nooit iets.

Comfort

Wij kozen voor de lederen AGR-stoelen in onze uitvoering. Dit zijn ergonomische stoelen met een AGR-certificaat. Dat betekent dat de stoelen op veel manieren in te stellen zijn voor een ideale steun bij elk type lichaam. Ze zitten echt heerlijk, en zelfs na een lange autorit heb ik gemerkt dat ik ‘fris’ de auto uit stap.

De stoelen bevatten stoelkoeling en stoelverwarming. Een LUXE! Ook de stoelen achterin hebben stoelverwarming. Nu de kinderen in kinderstoeltjes zitten niet nodig, maar toen we met vrienden op skivakantie gingen was het heerlijk. Stoelkoeling was echt nieuw voor mij. In eerste instantie vond ik het een beetje overdreven voor in Nederland, want wanneer is het nu echt zó warm dat je je stoelventilatie wilt? Nou, dat is nog best vaak kan ik je vertellen. Zeker met de recente zomers en een zwarte auto. Ook wist ik niet hoe warm en zweterig leer kan aanvoelen, de koeling is heerlijk. Het werkt heel subtiel trouwens, dus verwacht niet dat je ineens kneiter koude billen hebt.

Een functie waarvan ik altijd heel hard geroepen heb dat ik dat zó graag zou willen in een toekomstige auto was stuurverwarming. Nooit meer koude handen wanneer je het stuur aanraakt. Deze zet ik eigenlijk standaard aan als ik in de auto stap. Zelfs in de zomer kan het stuur nog koud zijn als je ‘s ochtends vroeg gaat rijden. Hij warmt lekker snel op en ook is het veiliger, want zo houd ik tenminste mijn stuur goed vast.

Een van mijn grootste pre’s aan deze auto is dat je in de auto je altijd lekker voelt. Dat heeft met de stoelen te maken, met het klimaat, maar ook met de temperatuur. De auto is uitgerust met volledig automatische klimaatregeling, die je ook nog eens volledig naar eigen wens kan instellen. Onze vorige auto had dat niet en daar zat ik altijd te klooien met de temperatuur.

Vermaak en navigatie

De auto is naast het eigen navigatiesysteem, telefoonfunctie en radio uitgerust met Apple Carplay. Ik vind dat heerlijk want heb altijd ruzie met andere navigatiesystemen dan Google Maps. Met Apple Carplay kan je ook Spotify afspelen, podcasts luisteren, flitsmeister gebruiken en bellen. Ook kun je de auto met bluetooth verbinden om zo te bellen of muziek af te spelen. De keuzestress!

Snelheidsmeter en toerenteller Opel Grandland X

Kofferbak

De achterklep gaat elektrisch open en dicht. De kofferbak kun je ook openen en sluiten met een voetswipe onder de achterbumper, dit ziet er heel fancy uit en werkt altijd (als het niet werkt kan het heel dom overkomen op voorbijgangers). Vooral handig wanneer je boodschappentassen vast hebt, of een kind op je arm.

Met een voetswipe de achterklep openmaken
De achterklep van de Grandland X dicht doen met knop

Ruimte

De auto heeft behalve voldoende kofferbakruimte ook veel beenruimte. Met 4 volwassen personen op skivakantie was geen enkel probleem. Voor skiërs onder ons is de auto sowieso ideaal, want de achterbank bevat een uitsparing waar skies doorheen passen. Scheelt weer een dakkoffer.

Buggy in de achterklep van de Grandland X

Safety system

Er zijn een aantal opties die deze auto behoorlijk veilig maken. Ten eerste de dodehoeksensor, een lampje dat gaat branden wanneer er een auto in je dode hoek rijdt. Dit geeft toch een heel veilig gevoel, alsof je even een extra paar ogen hebt die met je mee kijken. Daarnaast zit er ook Lane Assist op, een functie waarmee je stuur licht gecorrigeerd wordt zodat de auto binnen de lijnen blijft rijden, ook dwingt het je altijd je richtingaanwijzer uit te doen. Dit vond ik in het begin wel even wennen, want het is heel raar als je zelf stuurt en je voelt ineens dat je stuur de andere kant op gaat. Nu zou ik niet anders meer willen.

Een andere veiligheidsfunctie is de waarschuwingsdriehoek wanneer je te dicht op je voorganger rijdt. Ook krijg je een piepje wanneer de auto een voetganger of fietser detecteert die mogelijk een gevaar kan opleveren. Het werkt subtiel maar zeer effectief. Naast het waarschuwen kan de auto assisteren met remmen en de auto tot 50 km/h volledig tot stilstand brengen.

Tot slot nog een impressie van waar we allemaal veilig zijn gebracht door ons geliefde autootje.

Dit vind je misschien ook leuk

6 reacties

  • Reageren
    Marinda
    04/06/2019

    Stoere bak hoor. IK houd ook wel dat dat soort hoge modellen.

  • Reageren
    Remy
    04/06/2019

    Hele toffe bak!

    • Reageren
      Joris
      05/06/2019

      Prachtige auto maar de kleur vind ik maar niets. In metallic blauw komt ie veel beter tot zijn recht!

  • Reageren
    Jamey
    04/06/2019

    Echt een prachtige auto! Zo fijn ook die kofferbak sensor. Stiekem wel jaloers!!!

  • Reageren
    Stephanie
    04/06/2019

    Wij ‘krijgen’ hem ook in het najaar!!!! Wachttijd is wel lang helaas 😕

    • Reageren
      La Vie Sanne
      05/06/2019

      Leuk Stephanie, ben benieuwd hoe de Grandland jullie zal bevallen.

    Laat een reactie achter

    CommentLuv badge

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.