Het voedseldilemma van de moderne ouder

Gezond, mileuvriendelijk, niet te moeilijk en de bloedjes moeten het ook nog accepteren. De uitdagingen van de moderne ouder. Zoals bij zoveel moeders vind ik het verzinnen, klaarmaken en naar binnen krijgen van het eten een behoorlijke uitdaging. Nu zijn we ook nog eens ons eetpatroon aan het omgooien… Hoe moet ik dit nou weer klaarspelen?



Het dilemma

Een gevarieerd voedingspatroon waarmee wij de benodigde vitaminen en mineralen binnen krijgen vind ik belangrijk, helemaal voor de kinderen, maar ik acht het ook van belang dat de sfeer aan tafel gezellig en leuk blijft. Het komt dus wel eens voor dat mijn oudste zijn groente niet helemaal hoeft op te eten, met als doel de stemming positief te houden. Een dilemma, want enerzijds wil ik natuurlijk wel dat hij aan zijn vitaminebehoefte komt, anderzijds zit ik er ook niet op te wachten dat het aan tafel een gejammer van heb ik jou daar wordt.



Verschuiving van dierlijk naar plantaardig

In ons gezin is er nu – en ik heb zo’n vermoeden dat we daar vast niet de enige in zijn – een verschuiving gaande van dierlijke naar meer plantaardige voeding. Ik schreef al eerder een artikel over hoe wij groener proberen te leven. Omdat wij het milieu minder willen belasten én door adviezen van de Gezondheidsraad over de positieve effecten van plantaardige voeding, probeer ik dan ook minder vlees in huis te halen en juist meer producten te kopen die plantaardige ingrediënten bevatten. Zo bevallen veel vegetarische vleesvervangers ons steeds beter en vinden we ze soms zelfs lekkerder dan het ‘origineel’.

Maar, zoals ik al zei vind ik het van groot belang dat mijn kinderen alle benodigde vitaminen en mineralen binnenkrijgen. Via voeding deze stoffen binnen krijgen is nog altijd de beste manier. Sterker nog, vele vetten zijn enkel en alleen door voeding binnen te krijgen omdat ons lichaam ze zelf niet kan aanmaken.

Verdiepen in vetten, mineralen, vitaminen

Tezamen met de switch naar meer plantaardige producten ben ik me meer gaan verdiepen in de stoffen die in plantaardige producten zoals margarine terug te vinden zijn. Ik vroeg me dingen af als: Wat zijn goede vetten? Hoeveel vet mag een kind per dag? Waar zit het meeste Omega 3 in?  Welke producten bevatten vitamine D? Omdat ik het best een zoektocht vond leek het me voor jullie ook boeiend, zeker met de winter voor de deur, vandaar dat dit artikel iets meer feitjes bevat dan je wellicht normaal van mij gewend bent.

Plantaardige margarine

Ik gebruikte bijvoorbeeld altijd roomboter, maar heb sinds een paar maanden de switch gemaakt naar margarineproducten. Dit heeft enerzijds te maken met de extra stoffen waar margarine mee verrijkt is die ik van belang acht voor mezelf en voor mijn kinderen. Anderzijds heeft dit ook te maken met dat margarine plantaardig is en daardoor minder milieubelastend. Op dit moment staat er bij ons  Blue Band Goede Start! in de koelkast. Margarine is dus gemaakt van plantaardige ingrediënten, namelijk oliën van  zonnebloempitten, lijnzaad en koolzaad. Daarnaast heeft margarine nog het voordeel dat het Omega 3, Omega 6 en vitamine D bevat, belangrijke voedingsstoffen die je lichaam zelf niet aanmaakt. Vooral kinderen moeten hier voldoende van eten; zij hebben dit nodig voor onder andere hersen- en spierontwikkeling.

Verschil verzadigde en onverzadigde vetten

Qua vetten moet je blijkbaar niet kijken naar de hoeveelheid, maar vooral naar het type vetten dat je kiest. Maar wat is nou het verschil tussen verzadigde en onverzadigde vetten? Verzadigde vetten zijn niet goed, ze zijn te vinden in producten zoals koek, gebak en snacks en in veel dierlijke producten, zoals vlees, kaas en roomboter. Te veel verzadigde vetten zijn niet goed voor je lichaam, omdat ze het cholesterolgehalte in het bloed verhogen.

Onverzadigde vetten zijn goede vetten. Deze vetten zijn te vinden in plantaardige oliën, zoals olijf-, zonnebloem- koolzaad- en lijnzaadolie en in producten die hiervan zijn gemaakt, zoals smeerbare margarine, halvarine en vloeibare bak- en braadproducten. Daarnaast kun je ze ook halen uit noten en vette vis. Onder de onverzadigde vetten vallen ook Omega 3 en Omega 6. Onverzadigde vetten hebben een positief effect op je lichaam: ze verlagen namelijk het slechte cholesterol in je lichaam wanneer verzadigd vet hierdoor vervangen wordt.

Wat doet Omega 3?

Omega 3 is belangrijk voor een gezond cholesterolgehalte. Een verhoogd cholestorolgehalte is een risicofactor voor de ontwikkeling van hart- en vaatziekten. Ik denk dat het goed is om al vanaf jonge leeftijd het besef te hebben dat de keuzes in je eetpatroon een impact kunnen hebben op de risico’s op latere leeftijd. Plantaardig omega 3 zit bijvoorbeeld in variërende mate in plantaardige oliën (waaronder lijnzaadolie), noten en ook avocado. Ik wist dat je vette vis moet eten om dierlijk Omega 3 binnen te krijgen maar ja, vis eet ik zelf niet omdat ik het niet lekker vind (wie zei ook alweer iets over kieskeurige eters? :P) en ik maak het daarom ook niet giga vaak klaar voor de kinderen. Dat betekent niet dat je meteen out of options bent, want bepaalde margarines zoals Becel Omega3+ zijn bijvoorbeeld verrijkt met visvetzuren.

Vitamine D tekort kind

Waar ik in mijn zoektocht van schrok was dat veel kinderen een behoorlijk tekort aan Vitamine D blijken te hebben. Zeker in de winter wanneer ze minder buitenspelen en dus ook minder zonlicht krijgen, loopt een vitamine D tekort al snel op. Dit is best zorgwekkend, gezien vitamine D bijdraagt aan belangrijke dingen, zoals sterke tanden, botten en het goed werkend immuunsysteem. Wij geven vitamine D druppels, maar het schiet er af en toe best bij in. Gelukkig is er dan nog geen man overboord, door het eten van Blue Band Goede Start! krijgen de kinderen ook meteen Vitamine D binnen. Margarine en halvarine zijn namelijk goed voor ongeveer 35% van de vitamine D die we binnen krijgen via voeding (RIVM, voedselconsumptiepeiling 2011). Kinderen die regelmatig margarineproducten eten, hebben minder vaak een tekort aan vitamine D zo blijkt uit een wetenschappelijk onderzoek onder ruim 4000 Nederlandse zesjarige kinderen dat is gepubliceerd (Voortman et. Al (2015).

Naast vitamine D zitten in margarine en halvarine ook de vitamines A en E. Vitamine A draagt onder andere bij aan een normaal gezichtsvermogen en vitamine E draagt bij aan de bescherming van cellen tegen oxidatieve stress (stofwisselingsproblemen door bijvoorbeeld roken, alcoholgebruik etc).

Essentiële Vetten Kind

James is een echte broodeter. Ise, ja die eet alles, maar het brood wordt al helemaal uit mijn handen gegrist. Het blijkt dus dat 4 besmeerde boterhammen met bijvoorbeeld Blue Band (20g) per dag een belangrijke bijdrage levert aan de hoeveelheid essentiële vetten die nodig zijn voor de groei en ontwikkeling van kinderen. Voor als je de precieze details zou willen weten: de benodigde dagelijkse inname is 2g alfa-linoleenzuur en 10g linolzuur.

Bovenstaande gezegd hebbende, denk ik dat we op deze manier al een mooi begin hebben gemaakt naar een meer plantaardig voedingspatroon. Door te kiezen voor bepaalde producten houden we én de sfeer aan tafel gezellig, en zorgen we ervoor de kinderen de juist vetten en vitamines binnenkrijgen. Natuurlijk valt er op dat gebied voor mij ook nog een hoop te leren, dus ik sta zeker open voor jullie comments.

Nog vijf tips om ervoor te zorgen dat jij en je kinderen tijd besparen tijdens de ochtendspits.

Bronnen: Becel, RIVM, Voedingscentrum.

Samenwerking

Dit vind je misschien ook leuk

8 reacties

  • Reageren
    Eke
    10/10/2018

    Ah, ik heb me er nooit zo in verdiept, maar grijp altijd naar deze soort. Goed te lezen dat het ook nog eens goed is. We zitten vooral altijd met variatie in ons avondeten. Nu al een tijdje een maaltijdbox en dat scheelt drie maaltijden verzinnen per week. Je kunt ook kiezen uit veel vegavarianten en zo eten we dus ook sneller een aantal keer vegetarisch! Het is niet goedkoop, maar goed, lekker en gezond eten vind ik het geld wel waard.

  • Reageren
    Yvonne
    10/10/2018

    Nou, dan zou ik me verder al helemaal niet druk maken om het zoete beleg op die boterhammen! James krijgt in ieder geval zijn gezonde BlueBand binnen 🙂
    Ik pak ook altijd deze automatisch maar ik vind het fijn dat jij het nog even zo fijn onderbouwd hebt.

    Ik geef geen extra Vitamine D. Mijn zoontje speelt ook in de winter best veel buiten (gemiddeld 2 uur per dag); het is echt een buitenkind. Bovendien vind ik dat ouders hier ook een aandeel in hebben. Als je je kinderen voornamelijk binnen laat spelen dan gaat je kind vanzelf minder naar buiten…(als ze klein zijn kunnen ze ook nog niet alleen natuurlijk).

    Wat jammer dat je geen vis lust Sanne. Het kan zooo lekker zijn! Ik vraag me dan meteen af: heb je het wel eens op de juiste manier gegeten? In een fantastisch restaurant, op een geweldige manier klaargemaakt? Oh, je mist zoveel…Haha, sorry hoor, ik liet me even gaan 😉

  • Reageren
    Annemarie Heemsbergen
    10/10/2018

    Wist je dat margarines maar 1 molecuul verwijder zijn van plastic? Leg roomboter en margarine maar eens buiten. De mieren eten je roomboter op en je margarine niet. Zegt volgens mij genoeg….
    Ik heb hierover onderzoek van Annemiekes keuken gelezen, zij verdiept zich in natuurlijke voeding.
    Ik heeft niet snel een reactie maar kon dit niet laten. Maar doe er natuurlijk mee wat je zelf wil.

    • Reageren
      Annette
      10/10/2018

      haha, ja ik wilde precies dezelfde opmerking maken. Juist de overstap van margarine naar roomboter gemaakt. Om je vastelanden te repareren met plastic leek me niet zo’n goed idee

      • Reageren
        La Vie Sanne
        05/11/2018

        Hoi lieve dames, net als boter en olie bestaat margarine uit verschillende ingrediënten en daarmee ook uit verschillende moleculen. Kijk je naar de oliën en vetten die voorkomen in margarine, maar ook in olijfolie of boter, dan zie je dat die zijn opgebouwd uit koolstof, waterstof en zuurstof. Plastic (polyethylene) bestaat ook uit koolstof en waterstof. Maar dat plastic daarmee op boter, olie of margarine lijkt, dat is natuurlijk wat vergezocht. Het menselijk lichaam bestaat namelijk ook voor 93% uit waterstof, koolstof en zuurstof. En om nu te zeggen dat wij op plastic lijken…

  • Reageren
    Annette
    10/10/2018

    Vastelanden=vaatwanden🤪

  • Reageren
    Eefke
    13/10/2018

    Ooit Multivitamine voor kinderen overwogen?

  • Reageren
    Janna
    30/10/2018

    Leuke reclame! Maar als je je echt verdiept kom je erachter dat roomboter toch echt gezonder is! Niemand wil het alleen weten want dan wordt er niks meer verdiend 😉

  • Laat een reactie achter

    CommentLuv badge

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.