Miss stresskip

stresskip

‘Worrying won’t change the outcome’, een quote waar ik in mijn studentenhuis jarenlang tegenaan heb gekeken maar waar ik me oh zo slecht ik kon vinden. Al zo lang ik me kan herinneren ben ik namelijk een stresskip. Stress om mijn studie, stress om mijn relatie, stress om vrienden, stress omdat ik geen stress heb en zo kan ik nog wel even doorgaan. So meet me: miss stresskip.

Vroeger dacht ik wel eens ‘als ik zo ontzettend kan stressen om kleine dingen, hoe moet dat dan als écht iets ergs gebeurt? Ik weet nog dat ik me een keer druk maakte om het feit dat ik in mijn pyjama de deur open had gedaan om een pakketje te ontvangen van de postbode. ‘Die zal wel denken wat is dat voor lui varken dat ze nog steeds in d’r pyjama ligt te stinken’ was mijn gedachte. Waarschijnlijk was die vent me alweer vergeten op het moment dat ik de deur voor z’n neus dichtdeed, maar ik was ervan overtuigd dat ik, dat luie varken, hem die dag bij zou blijven als ‘dat meisje dat nog in haar pyjama liep om 12 uur’.

Stress dus. Een teveel aan spanning die waarschijnlijk iedereen wel eens in een bepaalde mate ervaart. Van oorsprong is stress een reactie op een bedreigende situatie. Maar wanneer is iets nou bedreigend? Die dreiging heeft vooral betrekking op onze psyche. Voor iedereen is dit anders. De een schijt zeven kleuren als ‘ie een presentatie moet geven voor een zaal vol met mensen, de ander krijgt het al warm bij het idee om naar een verjaardag te moeten waar hij niemand kent. Dat eerste daar draai ik mijn hand niet voor om, maar ik vind het stiekem toch altijd wel een beetje eng om op een verjaardag, event of feestje te komen niemand mij kent en vice versa.

Maar goed, ik had het er dus over dat ik niet wist hoe ik zou reageren als er eens echt iets erg zou gebeuren. Dat gebeurde. 24 september 2014, toen ik met 37 weken zwangerschap te horen kreeg dat mijn zusje kanker had. Op dat moment wist ik niet waar ik het zoeken moest. Mijn lichaam reageerde heel heftig. Overgeven, jammeren, huilen, op de grond zitten, ijsberen, trillen, transpireren. Tegelijkertijd wist ik dat ik de stress niet de overhand kon laten krijgen, want ik had ook nog de verantwoordelijkheid over de kleine spruit die in mijn buik groeide. Maar ja, hoe doe je zoiets? Daar is geen handleiding voor.

In die periode heb ik noodgedwongen geleerd hoe ik mijn eigen spanning de baas kon zijn. Ik moest wel, anders had het fatale gevolgen kunnen hebben voor het einde van mijn zwangerschap als ik elke keer mijn angsten zou toelaten. Toen kwam de quote uit mijn studentenhuis ineens weer terug ‘Worrying won’t change the outcome’. En inderdaad, je zorgen maken of gestrest doen zal de situatie niet veranderen en de uitkomst ook niet.  En bovendien, wat had mijn familie er nou aan als ze zich ook nog eens druk moesten maken om een hoogzwangere Sanne? Dat wilde ik ze niet aandoen.

En dus besloot ik dat ik al mijn negatieve gedachten geen kans zou geven. Simpelweg door te denken het heeft geen zin. Tuurlijk lukt dat niet altijd, en het is ook helemaal niet erg om af en toe eens even een potje te janken, als je jezelf daarna maar weer bijeenraapt en oppept. Dit geldt voor verdriet, spanning, stress, boosheid en al dat soort negatieve emoties. Iets wat mij door die tijd heen heeft gesleept is vooral blijven lachen. Oh jongens wat klinkt dat cliché als ik dat zeg, maar het is zó waar. Ik weet nog dat ik mijn zusje voor het eerst in het ziekenhuis zag, aan allerlei slangetjes en infusen, maar dat we binnen vijf minuten al in een deuk lagen omdat ik voor haar een koe moest tekenen op de muur en ik dat dus totaal niet kan.

Wat ik van deze situatie geleerd heb? Als ik me echt heel slecht voel of als ik van de stress even niet meer weet waar ik het zoeken moet, dan zorg ik ervoor dat ik heel even aan mijn negatieve gedachten ontglip door iets te doen waar ik vrolijk van word. Dat ik even niet stilsta bij de stress van dat moment. Dit kan zijn door met een vriendin te bellen, door leuke Youtube video’s te kijken of door iets ontspannends te doen. Ik zie dat als een soort ‘oplaadmomentjes’ om er daarna weer tegenaan te kunnen.

Het is ongelofelijk moeilijk om je gedachten en sturen en in sommige situaties is dat ook gewoon niet mogelijk, maar onthoud dat er nog nooit iemand beter is geworden van stress. Als je ‘s avonds in je bed ligt te malen voor een belangrijk tentamen besef dan dat je waarschijnlijk beter je slaap kunt gebruiken dan dat je nog een keer alle zinnetjes uit je boek van voor naar achteren en weer terug gaat herhalen. Hetzelfde geldt voor een presentatie of een sollicitatie die je de dag erna hebt. Maak je hoofd juist leeg, doe iets vrolijks, verzet je zinnen, haal de druk even van de ketel.

Het feit dat ik nu beter met bepaalde situaties en emoties om kan gaan betekent overigens niet dat ik me nooit meer druk maak. Ik ben me alleen meer bewust van het feit dat ik de enige ben die mijn gedachten onder controle kan krijgen en dat als je het echt wilt, je stressgevoel controleerbaar is of zelfs te verlichten. Ik probeer nu juist te leren van stress-situaties en er niet alleen maar het negatieve van in te zien.

Ervaren jullie wel eens stress? En wat doe je dan om die stress te verlichten?

Bron afbeelding

Dit vind je misschien ook leuk

16 reacties

  • Reageren
    Marina
    08/02/2015

    Goed artikel! Wat een heftige periode heb je doorgemaakt en ga je nu nog door. Ik ben zelf ook zo’n druktemaker. Voor om niks… Ik vind deze quote wel een goede! Verder zorg ik gewoon voor afleiding – afspreken met vriendinnen, even op de computer, een serie kijken, zelfs de wc schoonmaken. Bezig zijn iig!

    Liefs, Marina
    Marina onlangs geplaatst…BeeldbuiskinderenMy Profile

  • Reageren
    Kim | Kimsbloglife
    08/02/2015

    Mooi artikel. Ik ben ook een beetje een stresdkip, maar dan vooral inwendig. Uitwendig maak ik me wel wat druk of twijfel ik vaak heel erg of ik nu dit of dat zou doen, maar het voelt vaak niet echt als stress in mijn hoofd. Maar in mijn lichaam voelt het wel zo. Ik krijg dan vaak heel erge buikpijn of nekpijn, pijnen die ik wel vaker heb maar die soms vergergeren, en dan besef ik plots dat het komt omdat ik me druk maak over iets, terwijl ik dat ervoor nog niet eens zo goed door had. Maar wat je zegt vind ik een goed plan, proberen te denken dat het piekeren erover de uitkomst toch niet zal veranderen. Ik probeer de laatste tijd ook wat anders en positiever te denken en het werkt soms wel echt. Onlangs is mijn oma bv. gestorven en mijn mama zit nog heel erg in de kwaadheid van ‘als de dokters nu dat en dat hadden gedaan of als ik nu dat had gedaan’. Maar als je zo denkt word je er gek van. En ik denkl ook dat het geen zin heeft om zo te denken, het is nu zo gebeurd en we kunnen er toch niets meer aan veranderen. In plaats daarvan probeer ik het ‘positief’ te bekijken: ze heeft tot op het einde een goed leven gehad, ze heeft niet maanden of jarenlang moeten afzien,… En dat helpt me echt wel om zo te denken. Dat is ook wat ik in mijn werk als psychologe soms aan de mensen probeer te leren, om dingen anders te gaan zien en anders te gaan denken, en ik zie dat dat vaak wel werkt. Goed artikel! Je quote zal me bijblijven!
    Kim | Kimsbloglife onlangs geplaatst…Opgemaakt #2My Profile

  • Reageren
    Adinda
    08/02/2015

    Oef, ik ben ook zo’n stresskip. Vooral als ik erg moe ben of pijn heb, dan lukt rationaliseren ook niet meer! Bij mij helpt afleiding van de stresssituatie zoeken wel goed, bijvoorbeeld door te gaan sporten. Ik volg de blog van je zus ook, wat een periode hebben jullie meegemaakt zeg! Ik wens jullie alle goeds toe!
    Adinda onlangs geplaatst…Vlokken vol gelukMy Profile

  • Reageren
    wilma
    08/02/2015

    Wauw wat een mooi artikel. En wat herken ik mezelf erin… Ik maak me ook druk over alles, en dat brengt behoorlijk wat stress mee.. Mn vriend zegt altijd wel waar maak je je toch druk over. Maja zo zit ik in elkaar. Ik zou graag ook willen leren hier beter mee om te gaan maar helaas lukt me dat nog niet. Xx

  • Reageren
    Kelly Caresse
    08/02/2015

    Wat een mooi artikel Sanne! Ik herken mezelf er ook in, ik kan me zo druk maken en ik kan dan mezelf verliezen in de angsten die ik voel, en de stress maakt de uitkomt inderdaad niet minder maar ik kan het ook niet loslaten. Ik vind het ontzettend knap hoe jij je door de afgelopen maanden heb heen getrokken, diep respect! Dat is wat ik erover wil zeggen 🙂
    Kelly Caresse onlangs geplaatst…Vraag aan jullie…??My Profile

  • Reageren
    Liset
    08/02/2015

    Heel herkenbaar! Mijn ‘truc’ is ook om te accepteren dat het niet anders gaat worden en dat als ik er wel iets aan kan doen, ik dat ook doe. Het is in principe handelen naar de situatie en voor de rest accepteren en los laten. Hoe moeilijk dan ook is de eerste keer, het wordt steeds makkelijker :). Heel dubbel misschien om te zeggen, maar het is mooi dat zo’n verschrikkelijke situatie jouw ook weer iets heeft geleerd om met dingen om te gaan en je verder helpt om met andere dingen om te gaan.
    Liset onlangs geplaatst…New in | Pastel green I love you…My Profile

  • Reageren
    laetitia
    08/02/2015

    Ik heb een app van het Vgz mindfulness coach deze app heeft heel veel fijne oefeningen waardoor je de stress onder controle kan leren houden. Het heeft mij vaak geholpen! Misschien hebben jullie er wat aan!

  • Reageren
    Whitney ♡ WhtnysWorld
    08/02/2015

    Ik kan me ook heel erg zorgen maken, mezelf stress bezorgen. Het scheelt voor mij dat mijn vriend zo lekker nuchter is en me kan kalmeren. Dit maakt het voor mij ook makkelijker om me zinnen te verzetten. Oh trouwens kreeg van de week een pakketje, deed de deur open in me topje (had het super warm). Stond ik daar met me dikke toeter en krulspelden in me haar! Ja ja.. die man zijn gezicht was priceless!
    Whitney ♡ WhtnysWorld onlangs geplaatst…Must Read #10My Profile

  • Reageren
    Nesrin
    08/02/2015

    Herkenbaar. Je moet jezelf erin trainen om niet te stressen en leren te ontspannen. Ik heb veel moeite om te ontspannen en dit heeft een negatief effect op mijn lichaam.

    Ik probeer bij dit soort situaties, als ik stress voel op komen als een man te denken. Gewoon zwart wit..Is er nu een oplossing? Nee. Dan dahaaggg.

    Goed artikel!!
    Nesrin onlangs geplaatst…Lovehandles? Hoelahoep work out!My Profile

  • Reageren
    Laura
    08/02/2015

    Pff, ik kan me helemaal vinden in je verhaal. Ben zelf ook een een echt miss stresskip,haha. Als ik over mijn stress-gevoelens praat met bijvoorbeeld mijn vriend of moeder, zijn zij wel degenen die mij enorm kunnen geruststellen. Dit geeft echt een opgelucht gevoel, want meestal zijn de onderwerpen waarover ik in de stress schiet kleine dingetjes waar helemaal geen stress voor nodig is. Bij de echt heftige dingen zou ik niet weten hoe ik zou reageren. Ik vind het wel heel knap hoe jij de ballen hoog houdt!
    Laura onlangs geplaatst…PICTORIAL | Overdag contourenMy Profile

  • Reageren
    Isabel Cristina
    09/02/2015

    Wat een fijn artikel! Ik ben ook echt een stresskip. Naar mate ik ouder word kan ik er steeds beter mee omgaan.
    Isabel Cristina onlangs geplaatst…Review Gluegun & Parkside engraverMy Profile

  • Reageren
    laura
    09/02/2015

    Je site is totaal onleesbaar geworden voor mijn mobiel ( meer mensen last van?).
    Heb je de instellingen veranderd, tekst valt buiten het beeld en foto’s zijn ook half zichtbaa
    r.

  • Reageren
    Angela | Great Body & Skin
    09/02/2015

    Hoe gaat het nu met je zus vraag ik me af? Wat betreft je vraag: ik merk wel dat nu ik zwanger ben uit voorzorg mijn grenzen meer bewaak. Normaal gesproken heb ik eigenlijk alleen rust tussen 11 en 8 s nachts omdat ik best veel doe (sport, modellenwerk, blog en freelance klussen). Daarbij ging ik wel grenzen over. Geen probleem, want ik vind het leuk, maar ik denk dat ik daardoor altijd wel enige mate van lichte stress heb. Uit voorzorg wil ik er nu in ieder geval voor zorgen dat ik e.e.a. wat terugdraai. Even een beetje gas terug. Natuurlijk is dit bij lange na niet te vergelijken met de stress die jij hebt ervaren, maar echt een gezonde levensstijl vind ik het ook niet, nu ik er op dit moment op terugkijk. Goed moment om meer rust te creeëren!
    Angela | Great Body & Skin onlangs geplaatst…Spannend Nieuwtje + ChitchatMy Profile

  • Reageren
    Kirsten
    09/02/2015

    Best een confronterend stukje. Ik heb altijd het gevoel dat ik de enige ben die zich echt om alles druk maakt.. Ik kan er niks aan doen haha. Zelfs bij de gedachte al dat ik een autoritje moet maken breekt het zweet me al uit en kan ik niet meer stilzitten.
    Kirsten onlangs geplaatst…Outfit – All Day BlackMy Profile

  • Reageren
    Leonie
    10/02/2015

    Heel mooi geschreven Sanne! Je reflecteert hier heel mooi op hoe je in deze enorm zware situatie hebt gehandeld (terwijl je een aantal jaar geleden misschien nooit had geloofd dat je dit kon!) en hoe je de gezondheid en emoties van anderen voorop stelt. Toen je net was begonnen met bloggen heb ik je lange tijd gevolgd, daarna ben ik je een tijdje uit het oog verloren. Inmiddels kijk ik weer iedere dag met heel veel plezier op je blog, ik vind het ontzettend leuk om te zien hoe je bent gegroeid en wat een zorgzame, lieve mama (en zus) je bent! Ik vind je enorm inspirerend, keep up the good work 🙂

  • Reageren
    Marloes
    17/07/2016

    Goed artikel. Ik vond de periode toen met je zusje jou altijd zo dapper en sterk overkomen. Helaas kwam ik in het zelfde terecht alleen dan met mijn moeder. Ik was ook zwanger. Ik stress hem ook, alleen zonder ik me dan onwijs af van iedereen.

  • Laat een reactie achter

    CommentLuv badge

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.