Mijn eetpatroon tijdens de zwangerschap

collage eten

Het is natuurlijk niet verwonderlijk dat je onder invloed van hormonen tijdens je zwangerschap andere eetbehoeftes krijgt. Bij sommige vrouwen uit zich dit in cravings, bij anderen in een enorme aversie tegen bepaald voedsel en weer anderen hebben alleen maar zin in ongezond voedsel. In dit artikel deel ik graag tips en informatie over mijn (relatief gezonde) eetpatroon tijdens de zwangerschap.

Zwangerschapshormonen kunnen gekke dingen met je lijf doen. Waar ik eerst een enorme koffieliefhebber was, kon ik in het eerste trimester koffie niet ruiken of zien. Ik had er zelfs al moeite mee om een kopje voor mijn vriend te zetten. En hoewel ik vroeger graag broccoli lustte, was dat voor mij ineens een no-go. Deze zwangerschapshormonen, die onder andere je smaak en reuk beïnvloeden, zorgen ervoor dat je daarom vaak je eetpatroon noodgedwongen moet aanpassen. Los nog van je veranderende smaak en reuk, is het sowieso goed om erg bewust te zijn van wat je op een dag binnenkrijgt, aangezien je lichaam en je etensbehoeftes veranderen.

Bewust eten
Hoe vaak hoor ik niet om me heen “San, schep jij nog maar een keer op want want jij moet eten voor twee”. Fout fout fout denk ik dan. Dit is een valkuil waar veel mensen intuinen. Vooral omdat je hoeveelheid beweging op een gegeven moment naar beneden gaat omdat je steeds immobieler wordt, is het niet handig om maar te eten wanneer je trek hebt of om per se twee keer op te scheppen. Zo vliegen de calorieën er binnen no-time aan en bovendien kost het veel moeite om het er na de bevalling allemaal weer af te krijgen. Mijn truc is om af en toe gewoon even streng te zijn tegen mezelf. Ik heb vaak tussen 4 en 6, vlak voor het avondeten, enorme trek. Het liefst gris is dan iets makkelijks uit de kast zoals een koek of een stuk chocola. Maar ik weet dat ik me daarna schuldig ga voelen. Dus kies ik in plaats daarvan voor druiven, een rijstwafel met kipfilet of een halve avocado. Vult net zo goed en het is een stuk gezonder. Op een gegeven moment ga je wennen aan deze gezonde keuzes en wordt het makkelijker om zoet of vet eten te laten staan. 

eten 2Ongezond compenseren met gezond
Als ik dan een keer een dagje wat minder gezond heb gegeten of weet dat ik niet zo gezond ga eten, dan zorg ik dat ik dit compenseer met extra veel fruit en groente die dag. Deze haal ik dan het liefst uit een groene smoothie. Nu het zomer is, worden er veel barbecues georganiseerd. Het kan zo zijn dat ik op zo’n avond wel vijf of zes stukjes wit stokbrood eet met brie, roomkaas of pindasaus. Dit moet kunnen vind ik. Maar ik voel me er niet prettig bij als ik die dag niet óók gezond heb gedaan. En dus zorg ik dat mijn ‘ongezonde’ eten altijd gecompenseerd wordt met wel gezonde dingen.

Zo min mogelijk zout consumeren
Een te hoge zoutinname kan ervoor zorgen dat je als zwangere veel vocht vasthoudt. Sowieso houd je al meer vocht vast tijdens een zwangerschap, en dit wordt nog meer wanneer je zout consumeert. Het is belangrijk om hier echt rekening mee te houden, want voor je het weet loop je met ongelofelijk opgezwollen benen en voeten rond. Zout laat ik nu dus meestal achterwege wanneer ik eten kook. En ik mis het eigenlijk helemaal niet. Waar nog meer veel zout in verwerkt zit zijn kant-en-klaar maaltijden, nootjes, chips, groente in pot en soep. Voor mij nog een reden om die chips lekker te laten staan!

Gevarieerd eten
Met een kindje in je buik is het noodzakelijk dat je zoveel mogelijk varieert met je eten om zoveel mogelijk voedingsstoffen binnen te krijgen. Bepaalde voedingsstoffen zorgen namelijk voor een voorspoedige groei en ontwikkeling van je baby. Eiwitten zijn bijvoorbeeld nodig om het weefsel van de baby aan te maken. De eiwitbehoefte wordt groter naarmate je verder in je zwangerschap bent. Ik houd dit op peil door een paar keer per week eieren te eten en ook eet ik genoeg vlees en noten. Verder is ijzer is een belangrijke voedingsstof. Als je zwanger bent maak je extra bloed aan en hier is ijzer voor nodig. Dit haal ik graag uit donkergroene groenten en gedroogd fruit. Andere belangrijke voedingsstoffen zijn calcium, magnesium, foliumzuur, vitamine D en vitamine E. In veel donkergroene groenten zit een combinatie van deze voedingsstoffen. Ook daarom zijn groene smoothies een uitkomst 😉

Listeria-bacterie
Belangrijk is om voorverpakte groente dagvers te eten en dus niet in de koelkast te bewaren. Er bestaan namelijk een kans op de listeria-bacterie en dit kan leiden tot een miskraam of een vroeggeboorte. Verder moeten groente en fruit goed gewassen worden voordat het wordt gegeten, deze kunnen namelijk aan de buitenkant listeria-bacteriën bevatten. Andere producten waar een risico aan zit zijn rauwmelkse kazen, voorverpakte gerookte vis en rauwe dierlijke producten. In het begin vond ik het best moeilijk om filet americain en broodjes carpaccio te laten staan. En elke keer maar mijn fruit en groente goed wassen, vond ik ook redelijk vermoeiend. Maar hier wende ik vanzelf aan. Ik probeer wel altijd goed te letten op wat ik eet, want ik heb wel eens gehad dat ik bijna een plakje ossenworst opat, omdat ik niet zat op te letten. Het is natuurlijk niet zo dat je dan meteen de listeriabacterie oploopt, maar je moet hier wel mee oppassen.

Jezelf verwennen mag
Maar hé, uiteindelijk ben ik zwanger en dat is al zwaar genoeg. Ik vind daarom zeker dat ik mezelf af en toe mag verwennen met iets wat ik echt lekker vind en wat misschien ongezond is. Heb ik zin in een patatje joppie, een roze koek of een dikke vette magnum? Dan deins ik daar echt niet voor terug. Belangrijk is om zulke dingen met mate te doen. Dan blijft het tenminste ook nog een beetje speciaal wanneer ik eens lekker uit de band wil springen.  Maar geloof mij, als je zorgt dat je zo min mogelijk ongezond eten in huis hebt en veel fruit en to-go groente zoals komkommer of stukjes wortel, dan zijn die hongerbuien echt geen ramp.

pannenkoekPannenkoek met spek;-)

Ik hoop dat ik jullie wat inzicht heb gegeven in mijn eetpatroon tijdens de zwangerschap. Heel veel van mijn normale eetpatroon verschilt het niet, maar ik ben nu wel veel bewuster bezig met wat ik eet en of ik wel alle noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijg. En eerlijk is eerlijk, ik heb weinig zin in +30kg op de teller als dat door een fatsoenlijk eetpatroon een beetje binnen de perken kan worden gehouden.

Het lijkt me leuk om binnenkort een eetdagboek bij te houden een paar dagen lang. Als jij dit ook interessant vindt, laat het dan vooral weten bij de comments!

Dit vind je misschien ook leuk

5 reacties

  • Reageren
    Lisa
    03/08/2014

    Leuk om te lezen! Ik weet niet zo veel af over voeding & zwangerschap, misschien leuk om me een keer in te verdiepen. Maar veel fruit en groente is natuurlijk altijd goed 😉

    p.s. helemaal mee eens: ‘Maar hé, uiteindelijk ben ik zwanger en dat is al zwaar genoeg. Ik vind daarom zeker dat ik mezelf af en toe mag verwennen met iets wat ik echt lekker vind.’

  • Reageren
    Food: Mijn wekelijkse boodschappenlijstje | La VieSagista
    23/08/2014

    […] heb er al eerder een artikel over geschreven: mijn eetpatroon tijdens de zwangerschap. Eigenlijk verschilt deze niet zo heel veel van mijn normale eetpatroon, […]

  • Reageren
    Jimbo
    16/11/2016

    Yeah Thompson say it to Stan. An angry, ugly weirdo who hates the wo.il.r.dt reads like my biography already. Just swap Tallaght for MIddle earth and we’re done

  • Reageren
    http://www./
    24/11/2016

    Grace joins me in congratulating our Cajun friends of D68. Even though we’re now in Region VII (ouch!!), I note that District 48 (my former district) is back in business as D47 split again!!! Best wishes to your team for the new year.Frank Brown, DTM, PIDSmithfield, VA

  • Reageren
    http://www.clubtansalonandboutique.com/
    27/03/2017

    What a delightful end to summer and beginning of school. As always you bring love to your readers. May they all have a wonderful school year.

  • Laat een reactie achter

    CommentLuv badge

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.