Interview met een raw-foodeter deel I

collage lisa Lisa, 22 jaar, studente Beleid, Communicatie en Organisatie en een fanatieke raw-food eter. Als ze begint te vertellen over haar bijzondere eetpatroon, dan is het al snel duidelijk: dit meisje heeft écht verstand van eten. Toen ze laatst naast me op de bank plofte met weer een geweldige creatie rauw eten (we zijn huisgenootjes), trok ik dan ook de stoute schoenen aan en vroeg ik of ik haar mocht interviewen over haar raw-foodisme.

1. Wat houdt het eigenlijk in, rauw eten? 

Ik eet een grote variëteit aan fruit, groenten, noten, zaden en kiemen en dit allen ongekookt. Dit klinkt voor sommige mensen misschien saai, maar ik kan er super veel lekkere dingen mee maken! Denk aan groente- en fruit sappen, smoothies, salades en daarnaast ook ‘pasta’, ‘sushi’, en ‘ijs’. Als diner maak ik bijvoorbeeld een salade van een grote krop ijsbergsla, avocado, appels, pompoenpitten en een citroendressing. Vaak doe ik daar kikkererwten of linzen bij (niet rauw, wel plantaardig). Ook kan ik van courgette ‘’pasta’’ maken met bijvoorbeeld een zongedroogde tomaten tapenade en kan ik ‘’sushi’’ maken van groente en nori-vellen (en uiteraard alles guilty-free opeten). Van bevroren bananen en blauwe bessen kan ik ‘’ijs’’ maken als dessert. En ik word ook steeds handiger met raw taartjes van dadels en noten. Daarnaast bieden (raw) superfoods ook mogelijkheden voor variatie (zeker de door mij geliefde cacao).

DSC_0055

Waarom eet ik zo? Ik begrijp dat dit voor veel mensen als extreem klinkt en abnormaal is. Maar door het verhitten van eten kook je vrijwel alle vitaminen, mineralen en enzymen eruit. Waarom eet ik zo veel koolhydraten (=fruit)? Dat is toch niet gezond kan je denken? Veel te veel suiker? Er zijn twee soorten koolhydraten: simpele en complexe. Niet alle suikers zijn hetzelfde. Iedere koolhydraat heeft zijn eigen glycemische index. De glycemische index geeft aan hoe snel de koolhydraat in het lichaam wordt verteerd en hoe snel glucose (brandstof voor het lichaam) in het bloed wordt opgenomen. Koolhydraten met een hoge glycemische index worden simpele koolhydraten genoemd (brood, deegwaar, chocola, snoep, etc.). Door de simpele structuur van de koolhydraat kan het lichaam deze snel opnemen. Het eten hiervan geeft een korte maar hoge energieboost. Door de snelle opname krijgt het lichaam een insulinepiek (insuline is nodig om de glucose op te nemen) en na de piek volgt een energiedip en krijg je nog meer zin in voedsel (vaak weer suiker). Complexe koolhydraten (fruit, groente en bijvoorbeeld havermout) zijn koolhydraten met een lage glycemische index en deze complexe koolhydraten geven geleidelijk aan energie af. Er is geen insulinepiek en door de lange afgifte van energie duurt het langer voordat je weer honger hebt.

De meeste gezonde producten hebben een lage glycemische waarde, zoals fruit en groente. Daarnaast zitten in fruit veel meer vitaminen, mineralen en vezels en minder calorieën dan je in pasta en brood gaat vinden.

fruit

2. Wanneer had je voor het eerst gehoord over het eten van raw-food?

Via de documentaire Rauw. Ik vond het een belachelijk idee dat iemand alleen maar groente en fruit zou eten. Kindermishandeling. Volgens mij heb ik het zelfs zo genoemd. Deels omdat iedereen dat ook zo bestempelde. Volgens mij was ik toen ongeveer 15.

3. Ben je geleidelijk aan begonnen of ging het roer meteen radicaal om?

Sinds ongeveer mijn 14e besloot ik al standvastig de 2/3 stuks fruit per dag op te volgen (mijn ouders hebben niet per se iets met gezond eten). Dat voelde goed. Omdat ik dat soms lastig vond besloot ik daar een smoothie van te maken. Dat deed ik toen heel af en toe. Twee jaar geleden begon ik me te verdiepen in detoxen en voeding. Ik besloot toen helemaal vegetarisch te gaan eten (ik at eigenlijk al nooit vlees, maar soms nog vis) en heb toen verschillende boeken gekocht waaronder Skinny Bitch dat over veganisme en raw food bleek te gaan, en The 80/10/10 diet (ook over raw food).  Ik begon ook steeds minder melk en yoghurt te eten (kaas at ik al niet) en merkte daardoor dat ik aanzienlijk minder keelontstekingen kreeg die ik tot dan toe elke 6 weken wel had. Ik begon ook steeds vaker groene smoothies als ontbijt te nemen. Aangezien ik veel sociale media, waaronder blogs, afstruin over gezond eten was het niet verrassend dat ik terecht kwam op het YouTube kanaal van FullyRawKristina. Zij is eigenlijk mijn inspiratie geweest om op deze manier te gaan eten. Anderzijds merkte ik al snel dat ik veel meer energie kreeg, beter kon slapen, me beter kon concentreren (en dit klinkt wat zweverig) maar ook veel meer zin kreeg in het leven. Ik kan dus niet meer terug!

DSC_01144. Wat zijn voordelen die je merkt?

Energie! Ik heb super veel energie! Ik word elke dag fit wakker (mits genoeg slaap en ontspanning). Daarnaast sta ik heel positief in het leven en ben ik vooral gewoon erg druk en blij! Ondanks een zeer vol programma qua studie en werk hou ik ervan om ook nog veel te fietsen en te sporten. En ik heb een super mooie huid met een gezonde gloed. ’s Avonds slaap ik vrijwel meteen in en ’s ochtends word ik ook zonder slaap in m’n ogen wakker. Daarnaast ben je af van verslaving aan eten. En geloof me, je bent verslaafd (aan bijvoorbeeld suiker) maar je hebt het pas door als je ermee stopt. Die drang naar koekjes, snoepjes, chips, chocola, brood en pasta. Die verdwijnt. In plaats daarvan kan ik echt cravings hebben naar een banaan of naar spinazie. Bizar he?

DSC_0516

5. Hoe ziet jouw dagelijkse eetpatroon er ongeveer uit?                

Ik begin elke dag met een groene smoothie. Daarin doe ik vaak 4 bananen, 200 gram spinazie en  stengels bleekselderij/komkommer/tomaat. Vaak drink ik voor de smoothie nog een halve liter water met een uitgeperste citroen. ’s Middags eet ik heel verschillend (afhankelijk van waar ik ben). Dat kan een smoothie zijn, maar het kan ook gewoon fruit zijn of groente met hummus (niet rauw). Tussendoor eet ik soms nog bananen of ander fruit. ’s avonds begin ik met fruit; soms een groot versgeperst sapje, soms een paar stuks fruit. Daarna maak ik een salade of de bovengenoemde ‘pasta’ of ‘sushi’. Ik eet eigenlijk gewoon waar ik zin in heb.

collage fruitDit was het eerst gedeelte van het interview met Lisa. Volgende week komt deel II online met nog meer vragen! Mocht je vragen aan Lisa hebben, dan kun je deze uiteraard stellen in de comments. Als je het leuk vindt dan is zij ook te volgen op Instagram als ohmysmoothie. Hierop plaatst ze vaak plaatjes van wat ze eet. En geloof mij, dit zijn mooie foto’s hoor!

*De foto’s in dit artikel zijn allemaal gemaakt door Lisa zelf.

Dit vind je misschien ook leuk

13 reacties

  • Reageren
    Kim
    26/02/2014

    Heel heel heel erg leuk en interessant! Ik vraag me af hoe ze dat doet met uit eten gaan bijvoorbeeld, kiest ze daar het restaurant op uit? Want als je lichaam zo gewend is aan alle gezonde voeding en ineens (bijvoorbeeld) een pizza moet verwerken, kan je daar echt goed last van krijgen toch? En ik vroeg me af welke manier van detoxen zij (of jij misschien) prettig vindt? Ik ben benieuwd naar deel twee!

    • Reageren
      Lisa
      27/02/2014

      Het klopt inderdaad dat je lichaam steeds slechter reageert op ‘ander’ eten. Ik heb dat vooral met suiker, zuivel en vet. Als ik uit eten ga pas ik mezelf eigenlijk een beetje aan. Ik eet sowieso altijd vegetarisch en ik vraag bijna altijd of ze het gerecht zonder room/kaas (veganistisch) kunnen serveren. Ook bestel ik graag salades (die zijn ook makkelijk te customizen)! Als ik wel erg anders ga eten dan merk ik dat ik al snel erg sloom word, hoofdpijn krijg, misselijk word en dat mijn hart heel erg snel gaat kloppen. Niet fijn!

      Qua detox kan je gaan voor heel radicaal het roer om, of langzaam afbouwen. Ik was niet bewust aan het detoxen maar ben langzaam zo gaan eten. Je merkt wel dat je echt moeite hebt met het laten liggen van brood (mocht je dat eten) en suiker. Over detox kan ik echt heel veel schrijven, dat wordt erg lang dus mocht je het overwegen; doe eerste ven research ! Je kunt heel veel dingen ervaren (je ziek voelen, koorts, verkouden, trillen, extreem moe etc. etc.). Daar kom je doorheen en dan begint al het goede 😉

  • Reageren
    Chanoe
    26/02/2014

    Leuk om te lezen, ik ga haar volgens op instagram, ze heeft zeker geen site? :).. vind het altijd leuk om inspiratie op te doen met veganisme en raw food. En idd dezelfde vraag als hierboven, hoe doe je dat met uiteten of bv op vakantie? Ik merk zelf altijd op vakantie dat ik me niet fit voel omdat het eten vaak zo slecht is, vooral bij all inclusive hotels dan eet je vaak als ontbijt heel veel wit brood enzo en dat valt meestal niet goed.

    • Reageren
      Lisa
      27/02/2014

      Die site staat nog op mijn planning voor eind studiejaar…….! Uit eten gaan is erg lastig (eigenlijk nu nog vrijwel onmogelijk). Ik lees wel eens mensen die overal hun eigen eten mee naar toe nemen of van te voren bellen of ze iets kunnen maken. Dat kan. Ikzelf pas me eigenlijk gewoon aan en dat is soms wel lastig omdat je enerzijds eigenlijk gewoon je ‘normale eten’ wil eten, maar anderzijds ook niet per se heel moeilijk wil gaan doen. Ik eet daarom sowieso altijd vegetarisch en probeer zo veel mogelijk salades te bestellen waar ik dan alle dierlijke producten weg laat.

      Verder ga ik vaak voorbereid de deur uit. Ik neem zelf fruit, smoothies & salades mee. Dat is wel even wat werk maar achteraf altijd erg fijn. Mocht je echt lang weg zijn (wat ik bijvoorbeeld de afgelopen 3 dagen had) dan is het echt heel erg lastig als er ook geen (super)markten in de buurt zijn. Dan probeer ik zo dicht mogelijk bij mijn groenten en fruit te blijven maar eet ik ook gewoon andere dingen omdat het voor mij dan te lastig is (al zou ik dan niet per se wit brood eten haha).

  • Reageren
    Margo
    27/02/2014

    Inspirerend! Zeker het feit dat je er beter en sneller van slaapt, en je zo vol energie voelt. Dat zet me wel aan het denken. En de foto’s zien er heerlijk uit!

    • Reageren
      Lisa
      27/02/2014

      Ja zeker waar! Leuk om te lezen! 🙂

  • Reageren
    Svenja
    04/03/2014

    Interessant om te lezen!

  • Reageren
    Interview met een raw-foodeter deel II | La VieSagista
    08/03/2014

    […] week is het eerste deel online gekomen van het interview met raw-foodeter Lisa. Je kunt dat hier teruglezen. Vandaag is het tijd voor deel II! Lisa eet sinds twee jaar bijna alleen nog maar rauw […]

  • Reageren
    Manon
    13/03/2014

    Interessant om te lezen zeg! Ik eet sinds een half jaar al suiker vrij & probeer zoveel mogelijk raw te eten maar helaas vind ik het erg moeilijk om veel af te wisselen. Misschien zou het leuk zijn als Lisa ook wat recepten zou kunnen delen? Liefs.

  • Reageren
    Irene
    25/03/2014

    Hoe kom je aan de vitamine B12, die alleen in vlees/vis/dierlijke producten aanwezig is?

    En hoe doe je het verder als je op verjaardagsvisite gaat?

    • Reageren
      Lisa
      10/05/2014

      Hi Irene,

      Goede vraag! B12 kwam vroeg van nature wel in onze groente en fruit voor, maar is helaas in ons huidige groente en fruit niet meer te vinden. Om deze reden is het goed om in overweging te nemen om vitamine B12 bij te slikken. Ik zelf doe dit niet en ga binnenkort testen of ik tekort kom (ik verwacht echter van niet, want ik heb 0 symptomen van B12 tekort, maar een tekort resulteert pas na 3 jaar in symptomen). Mocht je wat meer info willen kijk dan eens dit filmpje op YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=1_1J8Lw4WnY

  • Reageren
    Jessica
    02/03/2015

    Wauw, heel interessant! Ik probeer ook steeds minder suiker te eten, maar merk dat dit erg lastig is. Misschien is voor turkey dan beter! Vind je smoothies niet saai worden? Het niet kauwen? En waar vervang je brood mee?

    • Reageren
      Lisa
      02/03/2015

      Hoi Jessica, leuk om te lezen. Suiker heb je inderdaad ook echt nodig. Maar dan wel die uit goede koolhydraten, zoals dus fruit! In plaats van brood eet ik dus ook vooral fruit;)

    Laat een reactie achter

    CommentLuv badge

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.