Inentingen? Daar heb ik ook wel wat over te zeggen!

Laat ik dit artikel maar meteen beginnen met mijn eigen mening: ik ben 100% voor vaccineren. Beide kinderen heb ik vanaf het begin laten inenten en er was geen haar op mijn hoofd die erover piekerde om dat niet te laten doen.

Dekkingsgraad

Het zit me dwars dat de dekkingsgraad van het vaccineren drastisch omlaag gaat en dat dat dus ook een gevaar betekent voor mijn eigen kinderen, die nota bene wél zijn/worden ingeënt (overigens gaat het me niet alleen om mijn eigen kinderen, maar vanzelfsprekend ook om alle andere kinderen die risico lopen). Het is gevaarlijk voor hen omdat er een bepaalde dekkingsgraad nodig is om groepsimmuniteit te waarborgen. Nu de vaccinatiegraad daalt, lopen we het risico dat er infectieziekten uitbreken. Sterker nog, dit is al gebeurd. In Europa is er een mazelenuitbraak gaande. De WHO spreekt van de grootste in 10 jaar.

Tegenargumenten

Als ik naar de argumenten kijk van de antivaxxers, dan heb ik het idee dat zij enigszins zijn doorgeschoten in het wantrouwen jegens de wetenschap en de overheid. Natuurlijk moet je kritisch zijn, daar is helemaal niks mis mee, maar ik lees argumenten als “De farmaceutische industrie gebruikt de angst van ouders om winst te maken”. En “Er zitten gifstoffen in vaccinaties”. Weer anderen suggereren dat vaccinaties autisme veroorzaken. Er zijn ook antivaxxers die geloven dat hun kinderen helemaal geen risico lopen bij het oplopen van de ziektes waartegen wordt ingeënt of dat ziektes juist positief zijn voor de ontwikkeling van hun kind. Alles blijft echter bij individuele gevallen gerapporteerd op fora, nergens zie ik degelijke onderzoeken of substantiële percentages.

Mijn visie

Ik, als leek, kies ervoor te geloven in de autoriteiten, in de experts, in de artsen. Ik geloof erin dat zij goed hebben nagedacht over welke vaccinaties aan ons worden toegediend en de nadelen van bijeffecten hebben afgewogen tegen de voordelen. Ik geloof er daarmee ook in dat het beter is om onze kinderen wél te vaccineren, om te zorgen dat bepaalde ziektes niet meer de kop op kunnen steken.

Als ik als leek de argumenten van de experts moet afwegen tegen individuele spookverhalen en samenzweringstheorieën op het internet is die keuze voor mij niet al te lastig. Wel denk ik dat wat meer openheid vanuit de overheid over de mogelijke bijwerkingen wat meer twijfels weg kan nemen. Een betere voorlichting bij bijvoorbeeld de introductie van de HPV-vaccinatie had een hoop spookverhalen gescheeld.

Mijn jongste is nog niet ingeënt tegen mazelen (ze krijgt deze prik pas rond 14 maanden) dus nee, ik vind het niet een prettig idee dat er nu steeds meer kinderen rondlopen die daar klaarblijkelijk niet voor zijn ingeënt en haar met dit virus zouden kunnen besmetten. Ik heb zelfs geïnformeerd of ze eerder de BMR-prik zou kunnen krijgen, maar dit was niet mogelijk.

Basisschool

Toen ik James opgaf voor de basisschool moest ik op een formulier invullen of hij was ingeënt. Goede zaak dacht ik, laat ouders er maar open over zijn of hun kind de vaccinaties heeft gehad of niet. Naar mijn idee zou het nog een betere zaak zijn als scholen überhaupt openheid van zaken geven over de vaccinatiegraad bij hun op school. Ik vind het als ouder prettig om te weten waar ik aan toe ben.

Weren van opvang of school

Ik vind het lastig om stelling te nemen in het debat ten aanzien van wat er moet gebeuren met mensen die hun kinderen niet laten inenten. Hoe zorg je ervoor dat kinderen niet 2x de dupe worden? Ze zijn al niet ingeënt en dan worden ze ook nog geweerd van een opvang of school. Daarnaast is de onschendbaarheid van het lichaam opgenomen in onze grondwet, dat is niet iets waar je aan moet tornen. Verplichte inentingen vind ik daarom ook moeilijk te bepleiten.

Mijn oma

Het is een individueel geval, dat geef ik toe, maar ik noem het toch omdat steeds minder mensen van onze generaties nog de gruwelen van deze infectieziektes kennen (thank god). Mijn oma heeft vroeger rode hond gehad. Doordat dit op een van haar ogen sloeg, werd zij blind aan één oog. Zij zou willen dat zij vroeger een vaccin had gehad.

Jullie mening

Let wel, ik ben geen expert op dit gebied, dus ik laat mij graag door jullie verder onderwijzen en ben benieuwd naar jullie mening. Ik weet dat dit een gevoelig onderwerp is dus ik verzoek in de reacties respectvol naar elkaar te blijven.

Uitgelichte afbeelding: adriaticfoto via Shutterstock.

Dit vind je misschien ook leuk

53 reacties

  • Reageren
    Marina
    04/09/2018

    Mee eens. Gewoon inenten en niet doorslaan met z’n allen.

    • Reageren
      Dirk van den Bosch
      04/09/2018

      volgens mij kan je een baby al vanaf de 6e maand laten vaccineren voor BMR. Maar omdat er waarschijnlijk nog antistoffen van de moeder in het bloed van de baby zitten, werkt de vaccinatie niet optimaal maar wel iets. Vandaar dat de vaccinaties op de 14e maand (dan zijn de moederlijke antistoffen verdwenen) wel herhaald moeten worden.

  • Reageren
    Eke
    04/09/2018

    Ik vind het een enorm lastige discussie. Zelf vaccineren we wel, al is het met een iets ander schema dan het advies is. Namelijk de eerste vaccins niet bij 2/3/4/12 maanden maar bij 3/6/12 maanden. Inderdaad, een minder, omdat in de bijsluiter van het vaccin staat dat 3x volstaat. RIVM heeft voor een 4e erbij gekozen, maar is niet perse nodig. Niet zomaar besloten, maar veel research gedaan, ook bij farmaceut en RIVM.

    De “sanctie” om kinderen te weren van opvang en school gaat denk ik niet aanslaan. Op de Biblebelt is moeders thuis en in de andere (vaak antroposofische) hoek, maken ze vaak gebruik van sofische opvang en eventueel vrijeschool. Die voeren daar vast een ander beleid in.

    • Reageren
      Linda
      04/09/2018

      Volgens mij is die 4e er niet zomaar gekomen. Maar als extra om de werking te waarborgen.
      Mijn schoonmoeder heeft daar voor haar werk research naar gedaan.
      Hele presentaties over gegeven, waar ik bij mocht zitten. Erg boeiend trouwens 🙂

  • Reageren
    Linda
    04/09/2018

    Amen Sanne!!! I agree with every word you said.
    Mijn zoon word volgende maand 14 maanden. En met mazelen gevallen om ons heen en familieleden die op vakantie zijn geweest naar italie en spanje (waar oa een uitbraak is) kan ik de dagen wel wegkijken.

  • Reageren
    Lisa
    04/09/2018

    Zou het er inderdaad misschien mee te maken hebben dat sommige mensen tegenwoordig de ernst van de ziektes waartegen onze kinderen ingeënt worden niet meer inzien? Ik vind het zelf iig een heel eng idee dat mijn ingeënte kinderen misschien wel ziek kunnen worden omdat de dekkingsgraad steeds lager wordt. Daarom vind ik het helemaal niet zo’n gek idee om kinderen die niet zijn ingeënt te mogen weigeren op scholen en opvang.

    • Reageren
      Yvonne
      04/09/2018

      Mee eens en sancties invoeren voor ouders die niet laten inenten. Waanzin is het. Om alle redenen die Sanne aanvoert.

  • Reageren
    Wilma
    04/09/2018

    Ik heb er nooit bij stil gestaan om dit niet te doen.. Het hoort gewoon zo vindt ik. Al die spookverhalen gaat nergens over.. We zijn al jaren en jaren lang aan het vacc en toen deden we nooit moeilijk. Mijn dochter is ook ingeent en heeft gelukkig de 14 maanden prikjes ook gehad. Ik zou toch wel 2 x nadenken als ik hoor dat er een kindje op de opvang is die niet ingeent is.. Toch blijft het een lastig onderwerp maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om dit niet te doen.. Helemaal met je eens!!

  • Reageren
    Ludy-Anne
    04/09/2018

    Mooi stuk! Wat ik vooral niet snap is dat antivaxxers er een soort geloof van hebben gemaakt, dringen de rest hun mening op. Als je t niet wil, doe je het niet, maar laat een ander mer rust met al die spookverhalen…. Wat vreemd trouwens dat de bmr niet eerder mag.. tijdens de mazelenuitbraak van 2013 kon je deze met 6 maanden al krijgen… mijn dochter was 1 week te jong daarvoor, tig gevallen om ons heen, dus zat m wel even te knijpen..

    • Reageren
      Yvonne
      04/09/2018

      “Als je t niet wil, doe je het niet, maar laat een ander met rust met al die spookverhalen…. ”
      Dit is nu juist het grote probleem Ludy-Anne. Want als je het niet doet, betekent dat, dat je de kwetsbare kinderen en ook ouderen daarmee in levensgevaar brengt. Dus het is niet gewoon een kwestie van het niet doen omdat jij het voor jezelf (je kind dus) niet wil doen. Bovendien slaan de argumenten om het niet te doen nergens op. Het is nergens op gebaseerd (niet evidence-based).

  • Reageren
    Gerrie
    04/09/2018

    Mijn kinderen hebben alle inentingen gehad. Alleen nu er weer een ‘nieuwe’ inenting is voor meisjes (ivm baarmoederhalskanker) laat ik ze niet klakkeloos inenten. Ik hoor er zoveel verschillende verhalen over dat ik mij daar eerst beter in wil gaan verdiepen.
    Ik snap dat mensen niet klakkeloos laten inenten, omdat er ook negatieve kanten aan zitten. Maar ik denk dat je met niet inenten meer risico’s loopt op ziekten enz.
    En de negatieve verhalen over wel inenten blijven natuurlijk langer hangen dan de goede verhalen zoals met heel veel dingen.
    Goed dat je dit onder de aandacht brengt
    Liefs Gerrie (a normal Dutch family)

    • Reageren
      Vermeiren
      04/09/2018

      Hoi Gerrie,

      Ik heb precies hetzelfde idee over de ‘nieuwe’ inenting ivm baarmoederhalskanker.
      Ik heb een Belgische collega en die gaf aan dat deze inenting er al haar hele leven is in Belgie dus dat vond ik wel geruststellend. Dus mocht je er onderzoek over willen doen is het misschien zo gek niet om naar een van onze buurlanden te kijken. Wilde ik je niet onthouden.

      Groetjes

  • Reageren
    Iris
    04/09/2018

    Zo fijn dat je met jouw publiek hier aandacht aan besteed! Mensen laten zich zo opjutten door elkaar en allerlei spookverhalen en vergeten zelf logisch na te denken. Ook zijn we verwend omdat we niet weten wat die ziektes allemaal inhouden, maar het is niet voor niets dat we die ziektes niet hebben! En zelf zijn we met die vaccins toch ook gezond en wel groot geworden 😁 Zou het niet op mijn geweten willen hebben dat een ander kindje ziek word omdat ik mijn kind niet laat vaccineren.

  • Reageren
    Simone
    04/09/2018

    Ik sta achter verplichten voor kdv en school. Onschendbaarheid van het lichaam, ja! Totdat je daar anderen mee in gevaar brengt. En dat is hier wel het geval.
    Simone onlangs geplaatst…Peuterdrama en Ruben eet Mirthe’s treinbaan op | Vlog 87My Profile

  • Reageren
    Inge
    04/09/2018

    Ik denk dat iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Wij zijn met 9 maanden begonnen, dit omdat dit voor ons goed voelde. Ik denk dat iedereen het beste mijn zijn kind voor heeft en vrij is om een keuze te maken waar jij je goed bij voelt. Ik heb het juist ervaren dat iedereen het vaccineren oplegde omdat wij het uitstelde.. doe wat goed voelt voor jou!

  • Reageren
    S
    04/09/2018

    Mijn kinderen hebben altijd hun vaccinaties gehad. Ik zelf ook. De vader van mijn kinderen heeft met zijn nieuwe vriendin een heerlijk moppie gekregen. Dit meisje heeft met ongeveer 6 weken kinkhoest gekregen. Voor haar eerste inenting dus. Het meisje was dood en doodziek, maar heeft het gelukkig gered. Maar, mijn kinderen en ik waren helaas ook besmet. Ik heb nog nooit in mijn leven zo veel, zo heftig en zo lang gehoest. Ik vond het raar dat ik het kreeg ondanks mijn entingen. Maar, mijn huisarts heeft uitgelegd dat als we de entingen niet gehad hadden, het heel anders had kunnen aflopen. We hadden nu de ‘milde’ variant. Geloof me, ik had echt niet willen weten hoe de heftigere variant voelt!
    Ik ben dus een enorme voorstander van vaccineren.

  • Reageren
    Gerdine
    04/09/2018

    Weet je Sanne , wat heb je te zeggen over kudde dieren?
    Laat mensen in hun waarde.
    Jij beschuldigd mensen van het nadenken over wat er in hun kinderen word gespoten.
    Dat jij er niet over nadenkt en het maar klakkeloos in laat ratsen moet jij zelf weten maar hou je vingertje wijzen naar anderen voor je!!!
    Iedere moeder wil het beste voor haar kind dus ook een moeder die haar kind niet vaccineert.
    Doe niet zo kortzichtig alsjeblieft en zoek eens uit waarom dan niet??

    Hartelijke groet,

    Gerdine Alma.

    • Reageren
      Anjes
      04/09/2018

      Oef Gerdine, heftiger reactie.

      Als ik het artikel van Sanne lees zie ik alleen maar de woorden “ ik, mijn, ons” voorbij komen. Háár gedachten en geen enkele beschuldiging of vinger wijzen naar een ander”.
      Als jij zo heftig jou menig mag geven mag Sanne die van haar op een veel correctere manier ook wel geven toch?
      Wat je zelf zegt “ iedere moeder wil het beste voor haar kind” dus is er toch niets mis met Sanne’ vraagtekens bij het niet vaccineren?

      Een fijne dag gewenst,
      Anjes

    • Reageren
      Lisa
      04/09/2018

      Beste Gerdine,

      Normaliter ben ik niet zo van het reageren op artikelen en al helemaal niet op reacties onder artikelen, maar mijn vingers jeukten nu erg hard en ik kon het niet laten om toch even te reageren. Wat een kortzichtige reactie geef je, die ook nog eens getuigt van bijzonder weinig vaardigheden op het gebied van begrijpend lezen . Sanne wijst nergens met een vinger, blijft bij zichzelf en vraagt op het einde naar meningen, waarbij ze zelfs nog vermeldt dat ze zich graag laat onderwijzen. Reacties zoals de jouwe slaan dus absoluut nergens op. Misschien een goede om voortaan het artikel een tweede keer te lezen en even na te gaan of Sanne echt schrijft wat jij denkt dat ze schrijft.

      Fijne dag verder, Lisa

    • Reageren
      Lisaa
      04/09/2018

      Helemaal eens met wat je zegt Gerdine.

    • Reageren
      Gabriella Orsini
      05/09/2018

      Ik ben het met Gerdine eens, lees het vaccinatie veiligheids document eens, stel daar vragen over en laat deze ondertekenen door de gene die vaccineert. Dan ben je juridisch beschermd als het mis gaat. Vinden ze meestal niet zo leuk en tot op heden is er nog geen enkel document ondertekend, laat staan onderbouwd. Ik vaccineer niet aangezien ik geen bevredigend antwoord krijg over wat alle adjudanten met mijn kind doen. Onderzoek kinderziektes en je zult merken en gaan inzien dat het geen kwaad kan om een kinderziekte te krijgen, het geeft immers levenslange bescherming. 1 advies geloof nooit zomaar wat je verteld wordt. Je hebt ten alle tijden met mensen te maken en ik hoef u toch niet te vertellen hoe mensen kunnen zijn. Onderzoek alles en behoud het goede. Met vriendelijke groet, Gabriella.

      • Reageren
        Gabriella Orsini
        05/09/2018

        Correctie, Adjuvanten moet het zijn, excuses.

      • Reageren
        Paul
        05/09/2018

        Als iemand denkt dat al die kinderziektes zo onschuldig zijn, dan heeft zij het mis. Voordat vaccins werden ingevoerd stierven er jaarlijks, alleen in al in Nederland, tientallen kinderen aan ziektes zoals difterie, polio, tetanus, kinkhoest en mazelen.
        Sinds 2006 wordt gevaccineerd tegen de pneumokokkenbacterie. Deze bacterie kan levensgevaarlijke bloedvergiftiging en hersenvliesontsteking veroorzaken. Voor die tijd stierven er elk jaar baby’s en jonge kinderen aan hersenvliesontsteking.
        Ook baarmoederhalskanker kan dodelijk zijn. Het HPV-vaccin biedt daar bescherming tegen.
        Dankzij vaccinatie is sinds eind jaren ’70 pokken (niet hetzelfde als waterpokken) volledig uitgeroeid. In de afgelopen eeuwen zijn hier miljoenen mensen aan gestorven.
        Polio is dankzij vaccins bijna uitgeroeid, maar er zijn helaas nog steeds mensen die hun kinderen niet laten vaccineren. Besmetting met polio leidt tot levenslange invaliditeit.

      • Reageren
        Yvonne
        05/09/2018

        Gabriella, ik hoop dat eventuele kinderen van jou niet naar een kinderdagverblijf en/of school gaan. Geef ze maar thuisonderwijs. En laat ze verder ook niet met andere kinderen in aanraking komen.
        Ook hoop ik heel erg voor ze dat ze al die dodelijke ziektes niet krijgen. Echt waar. Ik bedoel het goed, al zal jij dat misschien niet zo opvatten.
        Het gaat namelijk niet alléén om je eigen kinderen, maar vooral ook om kwetsbare andere kinderen, die wel kunnen sterven aan deze ziektes. Er zijn legio voorbeelden. Laat je dáárover maar eens informeren.

  • Reageren
    Ella
    04/09/2018

    Onze jongste is wel vervroegd geënt met de bmr vaccinatie. Vreemd dat ze dat bij julllie niet wilden doen. Reden bij ons was wel dat we naar Frankrijk zijn gegaan voor de 14 maanden prik en hier de mazelen uitbraak is. Maar ik kon hem dus gewoon eerder halen en als het voor zijn 1e verjaardag was geweest hadden we nog een keer terug gemoeten maar dat was dan gelukkig niet nodig.

  • Reageren
    Marissa
    04/09/2018

    Ik vind het alleen maar stoer dat je jouw mening deelt. Ik heb mezelf er nooit heel erg in verdiept omdat ik hetzelfde heb als jij; ik vertrouw erop dat o.a. artsen ons niet iets adviseren dat niet goed zou zijn. En dat ze de vaccins zo ontwikkeld hebben dat er niets in zit wat schadelijker voor ons is dan de gevolgen van zo’n infectie ziekte. Anyhow, ik heb ook veel negatieve reacties gehoord wanneer mensen in mijn kennissenkring hun mening voor het vaccineren deelden. Ik hou me dus maar even afzijdig maar wat fijn dat jij dat niet doet!

  • Reageren
    martha
    04/09/2018

    Top Sanne! Wat een fijne post! Je had het niet beter kunnen verwoorden. Ik ben het helemaal met je eens. Die dekkingsgraad is zo ontzettend belangrijk om deze ziektes niet weer te laten uitbreken. Naast dat ik het fijn vind dat mijn eigen kind beschermt is, vind ik het ook belangrijk om andere jonge/kwetsbare kindjes te beschermen tegen deze ziektes. Ze lijken misschien onschuldig maar kunnen zo enorm heftig uitpakken. Dat wil gun je niemand.

  • Reageren
    bk
    04/09/2018

    “Ik, als leek, kies ervoor te geloven in de autoriteiten, in de experts, in de artsen. Ik geloof erin dat zij goed hebben nagedacht over welke vaccinaties aan ons worden toegediend en de nadelen van bijeffecten hebben afgewogen tegen de voordelen”

    let wel op dat de farmaceutisch industrie ook graag aan ons verdient.

    • Reageren
      Sanne
      04/09/2018

      Is het belangrijker dat jouw achterdocht het wint? Of is de bevolkingsgezondheid belangrijker? Want let wel, ook de farmaceutische industrie wordt gecontroleerd door mensen die DAAR weer verstand van hebben. Schoenmaker…

  • Reageren
    Tirza
    04/09/2018

    Helemaal eens met je artikel, Sanne! Ik maak me oprecht zorgen over de dekkingsgraad. Arjen Lubach heeft er in zijn show afgelopen jaar ook een item aan gewijd die heel verhelderend is: https://youtu.be/9bYqgp6RcPM

  • Reageren
    Jessica
    04/09/2018

    Mijn kinderen hebben alles tot op heden gehad, plus zelfs eentje extra (die we zelf hebben betaald) toen bleek dat ze oude vaccins hadden gekregen tegen meningokokken, ipv de nieuwe (er wordt nu tegen meer types gevaccineerd). Ik ben 33 en tijdens mijn pubertijd heb ik een klasgenoot aan deze ziekte verloren. Om 15.00 uur zat ze wat te zweten in de klas, om 19.00 uur was ze overleden. Ik kan dus helemaal NIKS met mensen die doen alsof die ziektes niet erg zijn. Ik ben niet voor verplichten, ik ben wel voor openheid van zaken. Ik wil van het kdv horen hoeveel ongevaccineerde kinderen er zijn. Ik wil dan zelf de keus kunnen maken om mijn kind evt naar een kdv te brengen met een hogere dekkingsgraad. Hiermee los je niet alles op (denk aan ongevaccineerde mensen die even langskomen) maar ik denk dat het een goede eerste stap is.

  • Reageren
    Klazien van der Helm-Bouw
    04/09/2018

    Het doel van vaccineren is om ziekten, die levensbereigend kunnen zijn, uit te roeien. Dat is met pokken al gebeurd. Als verpleegkundige-in-opleiding zag ik in 1973 een filmpje van de poliopandemie uit eind veertiger/begin vijftiger jaren vorige eeuw. Wil je dat je kind aandoen… kindjes, krimpend en gillend van de pijn tijdens een aanval en als ze het overleefden (het sterftepercentage lag boven de 50%) waren ze hun leven lang verminkt.
    Zelf ben ik nog van de generatie, die mazelen, bof, rode hond en waterpokken heb gekregen. Dat ‘moest’ je krijgen en het sterftepercentage van bijv. mazelen lag al een stuk lager dan aan het begin van de vorige eeuw. Mijn overgrootmoeder, die als kruidenvrouwtje in een arbeiderswijk in Rotterdam werkte, vertelde daar weleens van. Kinderen stierven als ratten aan de ziekte tijdens een epidemie en de omstandigheden waren er ook naar: slechte huisvesting, grote gezinnen in kleine huizen, armoede, honger, slechte hygiene. In 1 gezin stierven in 1906 binnen een week 6 kinderen aan de ziekte. Zoiets kom je nu in de derde wereld nog tegen.
    Daarmee wil ik niet zeggen dat we nu dus maar niet tegen die ziektes moeten inenten. Mijn kinderen en inmiddels ook de kleinkinderen zijn allemaal gevaccineerd. En tegen de anti-vaxxers zou ik willen zeggen: het Rijksvaccinatieprogramma in Nederland bestaat nu ongeveer 70 jaar. Kunnen jullie mij uitleggen hoe het komt dat juist deze generatie, waar ik ook toe behoor, ouder wordt en gezonder is dan ooit, welvaartsziekten daargelaten? Hoe kan dat als volgens jullie vaccineren zoveel dodelijke slachtoffers maakt?

  • Reageren
    Petra
    04/09/2018

    Ik verwijs graag naar het volgende, goed onderbouwde artikel!

    https://www.facebook.com/945750348775943/posts/2362961977054766/

    • Reageren
      Klazien van der Helm-Bouw
      04/09/2018

      Dit artikel stamt ergens uit 1998, van de onderzoekers ie bekend dat zij fraudeerden, omdat een van hen bezig was een nieuw vaccin te ontwikkelen. Het zit vol met aangetoonde hiaten en onwaarheden, de onderzoekers zijn in Amerika veroordeeld en moesten het artikel terugnemen. Dat is gebeurd, maar het circuleert nog steeds rond op internet. Net als een gefotoshopte bijsluiter van vaccins, dat zou ‘aantonen’ dat vaccineren tot dodelijke ziektes en autisme kunnen leiden. Dat laatste wordt zelfs door de autismevereniging Nederland ontkend!
      Maar daarmee heb ik nog geen antwoord op mijn vraag… kom eens met echte getallen van dodelijke slachtoffers van vaccineren. Ja, ze zijn er… in 1967 overleed een ongeschijnlijk achterneefje van mij aan de gevolgen van de pokkenprik. Hj bleek achteraf een zeldzame afwijking te hebben en zijn jongere broertjes en zusjes mochten van de arts dan ook niet gevaccineerd worden. En waarom zijn wij, de babyboomers en hun jongere broers en zussen, geonder dan ooit en leven ook nog een slanger?

      • Reageren
        Anna
        04/09/2018

        Dat over het autisme artikel klopt inderdaad. Ik doe een medische opleiding en dat artikel is bij ons in het onderwijs het standaard voorbeeld als het gaat om foute conclusies trekken, maar toch na het terugtrekken circuleert de conclusie, kijk altijd naar de bron is mijn advies

  • Reageren
    Yvonne
    04/09/2018

    Een gezonde achterdocht ten opzichte van de overheid en o.a. vaccinatieprogramma’s is niet verkeerd.
    Laat verder iedereen in zijn eigen waarde. Wel of niet vaccineren blijft eenieders eigen keus.

    • Reageren
      BK
      11/09/2018

      Amen.

      • Reageren
        Paul
        11/09/2018

        Achterdocht is lang niet altijd gezond.

  • Reageren
    Carlijn
    04/09/2018

    Ik vind het wel vreemd dat degene die voor vaccineren zijn angstiger zijn dan de antivaxxers. En ik heb nog nergens gelezen dat antivaxxers vinden dat niet vaccineren verplicht moet worden. Laat iedereen toch hun keuzes maken. Zelfs gevaccineerden worden ziek. Mild of niet mild ze worden ziek.

    • Reageren
      Sanne
      04/09/2018

      Carlijn, doordat iedereen zo lekker zijn eigen gang gaat komen we onder de minimale grens van bescherming. Voor de HELE bevolking dus een gevaar.

    • Reageren
      Anna
      04/09/2018

      Mild of niet mild? Het kan bij sommige ziekten (met name bij kinderen) gaan om dood of niet dood, dus in die zin maakt het zeker wel uit

  • Reageren
    Sanne
    04/09/2018

    Ohw jongens… Ik heb twee zoontjes met autisme. Je moest eens weten wat ik allemaal naar mijn hoofd heb gekregen.. Zeg altijd maar: autisme hebben ze al. Hoeft niet ook nog eens polio bij.

    • Reageren
      Klazien van der Helm-Bouw
      04/09/2018

      Ik heb ook een kleinzoon met autisme, Sanne, maar al voor zijn eerste vaccinatie was bekend dat het geen makkelijke baby was. Blijkt trouwens al generaties lang in de familie zitten. Zijn overgrootvader was,met de kennis van nu, ook autistisch; verschillende anderen uit het gezin van die oude opa ook… en die hadden 100 jaar geleden nog nooit van een vaccin gehoord en autisme bestond ook niet… het waren gewoon ‘moeilijke kinderen’. Bij twee neefjes loopt ook een onderzoek en dat ene neefje is niet eens gevaccineerd, omdat de ouders dat niet willen. En zelfs de Autismevereniging Nederland ontkent elk berband tussen vaccineren-autisme.

  • Reageren
    Paul
    04/09/2018

    Helemaal eens met het artikel en gelukkig zijn verreweg de meeste reacties ook
    Ja, de farmaceutische industrie wil best geld aan ons verdienen. Maar dat willen de verkopers van tandpasta, fietsen, auto’s of van groente en fruit ook . Op zich is daar niks .is mee. Jij wil toch ook graag geld verdienen met je werk?
    Er zijn zeker misstanden in de farmaceutische industrie, maar dat neemt niet weg dat er heel veel geneesmiddelen zijn ontwikkeld die van groot belang zijn voor de volksgezondheid.

  • Reageren
    Paul
    04/09/2018

    Ik bedoelde: Gelukkig zijn verreweg de meeste reacties ook verstandig.
    En in een ander zin: Op zich is daar niks mis mee.
    .

  • Reageren
    Anna
    04/09/2018

    Goed stuk Sanne! Een belangrijk onderwerp dat ons allemaal aangaat. Helemaal eens met jouw standpunt. Ik heb zelf geen kinderen maar mochten die er ooit komen, dan laat ik ze zeker inenten.

  • Reageren
    Niki
    04/09/2018

    Ik kan er helemaal niet bij dat ouders hun kinderen niet laten inenten. Mijn dochter van 2 zit op een kinderdagverblijf en ik zou het top vinden als ze daar kinderen weren omdat ze niet ingeënt zijn. Helaas kunnen de kinderen er zelf niets aan doen dat zij ouders hebben die er op tegen zijn dat medicijnen bestaan. Het zou eigenlijk zo moeten zijn dat we de ouders die hun kinderen niet laten inenten ook geen zorg meer moeten aanbieden… Zij weten toch beter wat goed voor ze is dan de mensen die ervoor hebben gestudeerd.

    • Reageren
      Irina
      05/09/2018

      Een drogreden die laatste zin..

  • Reageren
    Liset
    04/09/2018

    Ik heb alle argumenten voor en tegen gelezen. Ik maak me er al maanden druk om, ik vind het zo erg dat dr vaccinatiegraad daalt, want het is niet alleen voor kinderen een gevaar maar ook wij als volwassenen kunnen dan allemaal die enge, verschrikkelijke ziekten weer krijgen. Heleen van Rooyen schreef dit zo treffend: “Een vaccin tegen kanker/dementie/hartvaatziekten/depressie/ALS/etc/etc zou je iedereen gunnen. Maar de vaccins die er zijn én goed werken, daarover twijfelen? Schiet mij maar lek. Nee, prik mij maar lek. En alle kinderen ook”. Ik ben voor inzicht in dekkingsgraad op scholen en kinderdagverblijven, omdat ik vind dat mensen die bewust voor vaccinaties kiezen niet de consequenties moeten krijgen van mensen die er bewust niet voor kiezen. Ik snap niet zo goed waarom de mensen die besluiten hun kinderen niet te vaccineren het zo erg vinden dat zij dan geweigerd kunnen worden op kinderdagverblijven en scholen. Geen verplichte vaccinaties, maar dan dit als consequentie, lijkt mij een compromis. Zo heb ik namelijk als ouder die bewust kies om mijn kinderen te laten vaccineren nog enige invloed om mijn kinderen tegen deze verschrikkelijke ziekten te beschermen. Voor de anti vaxxers heb ik ook nog een interessante andere link: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/polio-patienten-wij-zijn-een-levende-illustratie-van-gevaar-van-niet-vaccineren/

  • Reageren
    Moon
    04/09/2018

    Wij laten onze kinderen ook inenten. Ik vind dat de overheid best wat mag verplichten rondom ziekten die besmettelijk zijn. Daarmee breng je anderen in gevaar. Denk bijvoorbeeld ook aan kinderen die erg ziek zijn en van wie de immuniteit erg laag is (door bijvoorbeeld chemo), maar ook kleine baby’s of oudere mensen. Want deze kinderen komen vervolgens wel bij de dokter of in het ziekenhuis als ze ziek worden. De wetgeving rondom lichaamsbeschikking bij kinderen vind ik daarnaast nergens over gaan. Ouders mogen hierover beschikken, maar wat van de kinderen? Wat als je kind polio krijgt omdat jij hem niet wilde laten inenten? Zij zullen vast een andere keuze hebben gemaakt.

  • Reageren
    Paul
    04/09/2018

    Gerdine, hoe kom je erbij dat Sanne niet nadenkt en dat ze het er maar in laat ratsen?
    Uit haar bericht blijkt dat ze er juist wel over nadenkt en dat zij terecht meer vertrouwen geeft in experts dan in totaal ondeskundige mensen die op internet allerlei onzin verzinnen en beweren..

  • Reageren
    Yvonne
    05/09/2018

    Gewaagd dat je hier over durfde te schrijven! Ik ben deze discussies namelijk zoooo zat. 😉 Ik ben ook echt VOOR inenten en ik word zo kwaad om al die onzin die er wordt beweerd, en nog kwader dat het klakkeloos wordt gezien als de waarheid. Mijn dochter kreeg ooit de diagnose autisme. Autisme is GEEN ziekte! Je kunt het niet ‘oplopen’; zoiets zit in de genen. En bestond al ver voordat er überhaupt werd gevaccineerd. Daarnaast zijn er mensen met autisme die níet zijn gevaccineerd. Dus dat hele verband kan daarmee al de prullenbak in. In een fruitsmoothie zit meer formaldehyde dan in een vaccin. Het gaat niet alleen om de stof; het gaat om de concentratie. Je kunt ook ziek worden van te veel water drinken. Klachten NA een vaccinatie is niet hetzelfde als klachten DOOR een vaccinatie. Zo kun je elke snotneus of ziekte die erna komt wel herleiden naar vaccinaties. Twee gebeurtissen achter elkaar wil nog niet zeggen dat er een causaal verband is. En ja, een risico is er altijd; je kunt ook allergisch reageren op pinda’s; betekent ook niet dat pinda’s slecht zijn voor iedereen. Mensen lezen te veel fakenieuws op websites waar elke boerenlul zijn fantasietjes erop kan kwakken en waar wordt ingespeeld op angst.

  • Reageren
    Diana
    05/09/2018

    Ik begrijp beide partijen, omdat ik in beide goed hebt verdiept.
    Maar helemaal niks doen is niet verstandig. 

    In Australië hebben de mensen een keuze. Als één van de twee niet doen worden er maatregelen genomen. Wat ik zeer terecht vind. 
    Het betreft Profilaxe en het bekende vaccineren. 

    Profilaxe is op basis van homeopathie, en inenten is zoals bekend, het inspuiten van diverse (levende dode, verzwakte) virussen. 
    Nu vind ik dit laatste een dingetje. Welk gezond mens loopt nu in het echte leven zoveel virussen tegelijk op. Vooral jonge kindjes en kinderen, die nog geen ontwikkeld sterk immuunsysteem hebben? 

    Ik zou een voorstander zijn van één virus inenting per keer, elke 4 of 6 maanden. Dit lijkt mij beter voor het immuunsysteem. Ook met het oog op kinderen die enorm ziek worden, of erger met vaccinatieschade. Moet je je voorstellen, 3 tot 4 virussen, bijvoorbeeld DKTP, allemaal tegijk het lijfje in!

    Ik ben mij daarom gaan verdiepen in Profilaxe. Op basis van homeopathie. Daar hebben veel mensen kritiek op. Maar als ik nu vertel dat een kind bijvoorbeeld vaccinatieschade heeft opgelopen na het inenten van een ‘coctail’, dan heeft het heel veel baat bij ontstoren via homeopathie. Ik heb dit mogen ervaren met een kennis, het jongetje kreeg prompt oorontstekingen, vooral middenoorontstekingen en zijn moeder merkte dit op na de inenting. 
    Het hoeft niet zo te zijn, misschien toeval, maar ik ken toch wel meer verhalen zoals astma, of eczeem. Na het ontstoren waren de klachten bijna weg. 

    Als mensen hun kinderen willen vaccineren, zou ik het RIVM aanraden om het per virus te doen, dan krijg je misschien ook veel meer mensen die twijfelen over de streep, dan kun je er ook eentje weglaten als u zelf als jong kind een sterke reactie had (ik had als jong kind er enorm last van), en alsnog via homeopathie dit kunnen aanvullen. 

    Natuurlijk vind een kind een prik vervelend, en daarom is natuurlijk een coctail handig (maar in mijn ogen niet ‘natuurlijk’ ) , en ook voor het RVIM, dat scheelt geld, want per virus inenten word vast kostbaar. Maar dat is met voorlichting geven ook een kostenplaatje. Er worden wel onderzoeken gedaan naar alternatieven voor vaccineren (op de homeopathische profilaxe na) om die nare prik te voorkomen, zie : ( https://kindenzorg.nl/kunnen-we-binnenkort-vaccineren-zonder-te-prikken/ ) maar ook voor de ouder hoe je er mee omgaat met je kind naar het consultatiebureau toe. Goed voorbereiden is belangrijk.

  • Laat een reactie achter

    CommentLuv badge

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.