Hoe zit het nu met (bij)slapen?

Follow my blog with Bloglovin
Al jaren heb ik vele pieken en dalen wat betreft mijn slaap. Het kan in slechte perioden voorkomen dat ik soms zo vijf of zes nachten achtereen gewoon niet slaap. Dan weer een nachtje wel, en vervolgens weer vijf of zes nachten niet.

sleep

En met niet slapen bedoel ik dan ook echt wakker liggen tot een uur of 3, vervolgens in slaap vallen tot 5 uur en daarna niet meer door kunnen slapen. In goede perioden slaap ik zo’n 2 nachten in de week niet goed.

Over het algemeen ben ik daar inmiddels aan gewend en heb ik er overdag ook niet zoveel last van. Behalve dan dat zich een stel rupsbanden onder mijn ogen ontwikkelen en ik prikkelbaarder ben. Toch vind ik het fijn om in het weekend als ik tijd heb, wat langer te blijven liggen omdat ik dan het idee heb dat ik wat van mijn gemiste uurtjes slaap compenseer. Maar is dit eigenlijk wel zo?

Al surfend op het huffingtonpost.com stuitte ik op een onderzoek waarbij werd getest of ‘slaap inhalen’ nu eigenlijk wel zo effectief is. De test werd uitgevoerd met 30 gezonde mannen en vrouwen die meededen aan een 13-daags laboratoriumexperiment. In dit experiment werd een werkweek met weinig slaap, en een weekend met ‘recovery sleep’ nagebootst.

Allereerst sliepen de deelnemers 4 dagen achtereen 8 uur per nacht, om een soort 0-level te creëren. Vervolgens sliepen ze 6 nachten achtereen slechts 6 uur. Tot slot sliepen de deelnemers de laatste 3 nachten 10 uur achtereen, als een soort van ‘recovery’.

sleeeeepy

Wat waren de resultaten?

  • Na zes nachten weinig slaap was de slaperigheid van de proefpersonen overdag aanzienlijk hoger. Twee nachten van recovery sleep bracht de slaperigheid weer tot een normaal niveau.
  • Verder waren de proefpersonen een stuk ontvlambaarder na de nachten met weinig slaap. Dit werd weer normaal na hun recovery sleep.
  • Ook het concentratievermogen ging significant naar beneden na de slechte nachten slaap. Dit werd alleen niet beter na de twee nachten dat de deelnemers weer wel goed sliepen.
  • De cortisol-levels bleven hetzelfde na de slechte nachten, maar schoten ineens naar beneden na de recovery sleep. Dit geeft aan dat de proefpersonen al slaaptekort hadden toen de test begon, aangezien cortisol-levels sterk gelinkt zijn aan slaap.


Wat moet hier volgens hen nu uit geconcludeerd worden?

Allereerst dat het bijslapen in het weekend, niet ineens zorgt voor een herstel van gezondheid en functie. Je kunt er dus niet van op aan dat je in het weekend ineens je slechte dagen slaap compenseert. Dit geldt in ieder geval voor de effecten op korte termijn.

Dat wil niet zeggen dat ‘recovery sleep’ niet effectief is. Je kunt bijvoorbeeld een middag-slaapje doen die er tijdelijk voor zorgt dat je je toch weer even wat fitter voelt.

Natuurlijk kan niemand van ons voorkomen dat je er af en toe een slechte nacht hebt tussen zitten. Maar het is wel beter om in je drukke werkweek te zorgen voor minimaal een paar nachten minimaal zeven uur slaap, om ervoor te zorgen dat je concentratievermogen en je dufheid overdag een normaal niveau behouden.

Sweet dreams 😉 dromenvanger

Dit vind je misschien ook leuk

0 reacties

Laat een reactie achter

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.