Gezond eten & drinken, hoe doe ik dat?

cherryEr bestaan vele mythes over gezond eten. De één zegt dat je volgens de regels van de schijf-van-vijf moet eten, de ander zegt dat je het beste alleen maar rauw kan eten, en weer een ander vindt alleen biologisch voedsel gezond. Soms zie je door de bomen het bos niet meer..

Ik ben maar gestopt met luisteren naar iedereen die wat anders over eten te zeggen heeft, daarom ga ik jullie ook niet vermoeien met weer een verhaal over een zoveelste dieet. Ik wil graag aan jullie vertellen wat mijn manier is van gezond(er) eten. En dat is zeker niet alleen maar met sla en fruit. Voor mij is gezond eten vooral letten op wat je binnen krijgt, en alles met mate. Ik heb me nooit laten leiden door een bepaald dieet of eetwijze, ik heb voor mezelf uitgekozen wat voor mij het prettigst werkt. Ik houd nu eenmaal van lekkere dingen en een drankje op zijn tijd en ik vind dat dat ook gewoon moet kunnen. Ik deel hier dus met jullie mijn manier van (gezond) eten. Houd er rekening mee dat gezond een relatief begrip is natuurlijk, wat ik gezond vind, hoeft een ander nog niet te vinden.

1. Ik eet geen voedsel meer uit potjes. Niet omdat ik het niet lekker vind, maar omdat het is bewezen dat eten in potten veel zout bevat en vaak een groot aantal E-nummers (kunstmatige stabilisatoren). Ik vind het helemaal niet erg om E-nummers binnen te krijgen, maar als ik het makkelijk kan vermijden, dan doe ik dat. Het voelt voor mijzelf gewoon niet goed om bijvoorbeeld groente uit potjes te eten. Appelmoes eet ik wel, maar in de biologische appelmoes van AH eigenmerk zitten geen E-nummers.

2. Ik drink veel water, groene thee en witte thee. Toen ik nog jonger was, dronk ik ’s ochtends een beker fristi, ’s middags een pakje Wickey en misschien aan het einde van de dag een keer een glas limonade. Tot ik aan de lopende band blaasontsteking kreeg en ik de hele dag door wel móest drinken. Sindsdien drink ik elke dag een paar flesjes water leeg en minimaal drie koppen thee. Ik ben nog niet helemaal van mijn blaasontstekingsperikelen af, maar het feit dat ik nu zoveel drink, helpt ontzettend. Groene en witte thee zijn erg gezond, mede omdat ook hier veel anti-oxidanten in zitten.

3. Ik vermijd wit brood, snelkookrijst en witte pasta zoveel mogelijk. In dit soort ‘witte’ graanproducten zitten helaas maar weinig voedingsstoffen en zijn daarom niet echt gezond te noemen. Ze bevatten snelle koolhydraten die in je lichaam omgezet worden in glucose, deze geven je een snelle suikerpiek. Eigenlijk kun je stellen dat wit brood, rijst en pasta gewoon puur suiker zijn. (Bron: ‘De Voedselzandloper). Daarom eet ik dit het liefst zo min mogelijk.

4. Als ik chocolade eet, dan kies ik voor puur, soms met 75% echte cacao. Chocola hoeft helemaal niet slecht te zijn, zolang het maar geen melk of wit is. Pure chocolade bevat flavonoïden, dit is een type anti-oxidant. Een paar eigenschappen van flavonoïden zijn onder andere: ontstekingsremmend, gaat veroudering tegen, cholesterol verlagend en zorgt voor een verbeterde bloedsomloop.

5. Als ik wijn drink, ga ik voor rood in plaats van wit. Gelukkig houd ik ook meer van rode dan van witte wijn, maar daarnaast is het echt een stuk gezonder. Rode wijn bevat anti-oxidanten en die geven je weerstand een oppepper. Rode wijn is wel iets wat je echt moet leren drinken, niet iedereen zal het in het begin lekker vinden.

6. Ik drink veel groene smoothies. Dé ontdekking van 2013 was voor mij de groene smoothie. Beetje fruit en groente bij elkaar in de blender en je hebt een heerlijk sapje met tal van goede voedingsstoffen. Ik probeer dagelijks minimaal 1 glas te drinken, als aanvulling op mijn normale dagelijkse portie groente en fruit.

7. En verder luister ik naar mijn lichaam. Zit ik vol, dan zit ik vol. Dan ga ik niet nog een keer extra opscheppen omdat het anders zo zonde is om weg te gooien. Jammer dan. Als ik eten overhoud dan vries ik het in, of ik kijk of ik er nog een huisgenootje blij mee kan maken. Als ik alleen eet dan zorg ik meestal wel voor een gerecht dat je makkelijk in je eentje op kunt zoals soep, een tosti met bruin brood, of een salade. Magnetronmaaltijden koop ik sowieso nooit, want ook daar zit een hoop rommel in.

Ik ben ook erg benieuwd naar jullie visie op (gezond) eten. Houd je je hiermee bezig?

Dit vind je misschien ook leuk

9 reacties

  • Reageren
    kim
    13/01/2014

    Leuk artikel! Ik heb veel dezelfde gewoontes. Wat ik daarnaast heb ontdekt is het eten van superfoods en het laten staan van melk, ik drink alleen soja. Voor mij heeft het heeel veel verbetering gegeven; geen mega suikerpieken meer, sneller een vol gevoel waardoor ik minder snoep, mijn huid en haar zijn er enorm van opgeknapt en ik zit gewoon beter in mijn vel. Het boek van ‘De Voedselzandloper’ heeft mijn ogen wel geopend, al ben ik het compleet met je eens dat je ook moet blijven genieten van eten en drinken. Daarom is het goed om te ontdekken wat voor jou werkt en prettig is.

    • Reageren
      La VieSagista
      13/01/2014

      Klopt, sojamelk is ook beter dan gewone melk. Ik drink ook bijna geen melk meer. Het zijn inderdaad de ‘gewoontes’ die je af moet leren, ik had dat met pasta. Ik eet nu echt bijna geen pasta meer!

      • Reageren
        kim
        13/01/2014

        Ja precies! Ik eet ook (bijna) geen pasta meer. Het is een kwestie van wennen. En gezond eten geen me een supergoed gevoel 🙂

  • Reageren
    Manon
    13/01/2014

    Ik probeer er nu echt op te letten dat ik voldoende water per dag drink!! Ik dronk eigenlijk bijna nooit op een dag, oei wel erg.

  • Reageren
    Fabiënne
    14/01/2014

    Ik probeer er mee bezig te zijn, maar heb al snel de neiging op te weinig te gaan eten.

  • Reageren
    Marieke
    15/01/2014

    Ik eet ook nooit meer uit potjes en blikjes. Ik maak alles zelf klaar. Ik eet gewoon lekkere dingen als taart of koek, maar dan wel zelf gemaakt.

  • Reageren
    CHeryl
    17/01/2014

    Ik drink sinds kort ook elke ochtend een groenten/fruit smoothies, doe 3 x kracht training in de week, heb geen auto dus fiets veel, drink veel groene thee met stevia enz. Goed bezig al zeg ik het zelf 😉

    • Reageren
      La VieSagista
      23/01/2014

      Zeker goed bezig Cheryl!

  • Reageren
    Chanoe
    22/01/2014

    Leuk te lezen hoe je je bezig houd met gezond leven op een goede manier! Tegen blaasontsteking kunnen cranberry pillen heel goed helpen! En naar je lichaam luisteren is inderdaad belangrijk, als je gezond leeft dan geeft je lichaam zelf aan wanneer het vol zit .. 🙂 En groene smoothies zijn lekker he? (A) ik drink ze zelf ook vaak, voel me altijd wel fitter als ik een tijdje extra smoothies enzo neem!

  • Laat een reactie achter

    CommentLuv badge

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.