Food: Mijn wekelijkse boodschappenlijstje

boodschappen 1

Tegenwoordig kun je geen social media kanaal meer openen zonder geconfronteerd te worden met de meest fantastische eetcreaties, superfoods en andere gezonde producten die de healthy leefstijl van mensen moet benadrukken. Ik ben helaas ook schuldig aan deze trend. Heb ik een heerlijk bordje overnight oats gemaakt? Hoppa, ik pleur het op Instagram. Staat er een overheerlijk gevulde fruitmand op tafel? Ook die heeft dikke kans om op mijn digitale fotobord te belanden. Maar eerlijk, mijn leven bestaat echt niet uit alleen maar gezond voedsel. Ik deel hier mijn wekelijkse boodschappenlijstje om jullie inzage te geven in mijn eetpatroon.

Ik heb er al eerder een artikel over geschreven: mijn eetpatroon tijdens de zwangerschap. Eigenlijk verschilt deze niet zo heel veel van mijn normale eetpatroon, behalve dat ik zorg dat ik écht alle vitamines binnenkrijg en dat ik zoute hapjes liever oversla. Wanneer ik doordeweeks boodschappen doe dan zorg ik dat ik een goede afwisseling van producten in huis haal. Gelukkig vinden mijn vriend en ik veel dezelfde dingen lekker, dus ik hoef niet extreem veel rekening met hem te houden. Ik laat jullie mijn boodschappenlijstje in drie delen zien: het eerste deel bestaat uit gezonde dingen die ik wekelijks koop, het tweede deel uit producten die ik niet wekelijks koop maar altijd op voorraad heb en het derde deel uit de minder gezonde dingen die ik wekelijks koop.

– Eieren
– Tomaatjes
– Bananen
– Komkommer
– Sojamelk
– Rijstwafels
– Crackers
– Ingevroren fruit
– Gewoon fruit (seizoensgebonden fruit)
– Verse spinazie
– Hüttenkase
– Avocado
– Kipfilet (voor op brood)
– Dadels
– Rozijnen
– Paprika
– Havermout
– Ingevroren groenten zoals doperwten, spinazie, Mexicaanse groenten
– Groene en witte thee
– Spa Rood
– Citroenen
– Halfvolle yoghurt

Daarnaast is er een aantal dingen dat ik standaard in huis heb en alleen koop als het op is:

– Chiazaad
– Kokosrasp
– Lijnzaad
– Tarwegras (al eet ik dat niet heel regelmatig)
– Zilvervliesrijst
– Volkorenpasta
– Tomatenpuree
– Kokosvet
– Olijfolie
– Noten (walnoten of ongezouten amandelen)
– Ovenfrieten

Tot slot koop ik natuurlijk ook dingen die wat ongezonder zijn. Al vind ik het woord ‘ongezond’ niet echt passend bij alles. Ik zou liever zeggen ‘minder verantwoord’:

– Waterijsjes (van die ijslolly’s)
– Cruesli
– Appelsap
– Jilz 0,0%
– Koffie
– Maisbrood
– Kaas
– Grillworst
– Margarine
– Sandwich spread

Wat valt op aan deze lijstjes? Toen ik ‘m zelf overlas zag ik een aantal dingen. Allereerst: geen vis. Dat klopt. Ik lust namelijk geen vis. Ik weet dat het kinderachtig is om op deze leeftijd te zeggen dingen niet te lusten, maar vis gaat er bij mij echt niet in. Jammer genoeg mis ik hierdoor een aantal gezonde vetten, maar dit probeer ik enigszins te compenseren met avocado’s en noten zodat ik toch omega-3 binnenkrijg. Ten tweede: geen vettigheid. Hiermee bedoel ik geen chips, borrelnoten, toastjes, snacks, etc. Ik haal het gewoon nooit in huis, tenzij ik mensen op bezoek krijg. Dan nog kies ik echter liever voor healthy snacks zoals worteltjes, tomaatjes en stukjes komkommer met een lekker sausje. Ik denk dat ik nu in het halve jaar dat ik hier woon, misschien vier keer een zak chips heb gekocht. Heb je het immers niet in huis, dan eet je het ook niet. Ten derde valt nog op: weinig zoetigheid. Okay, er staan wel waterijsjes op maar dat is dan ook het enige waar ik mij aan vergrijp. En ik zal eerlijk zijn, dat doe ik elke avond. Iedere avond na het eten is het feest want dan mag ik zo’n heerlijke ijslolly opsmikkelen. Zou ik chocola of koekjes in huis halen, dat zou ik het opeten. Ook hier is mijn strategie weer om er gewoon voorbij te lopen in de supermarkt.

Qua avondeten eten wij graag sla met een vleesje, zelfgemaakte soepen, heel af en toe pasta (ik ben daar zelf niet zo gek op), ovengerechten, Mexicaans of Grieks. Ik ben niet zo dol op Oosterse gerechten en gerechten die heel pittig zijn. Ik heb mijn avondeten niet specifiek aan de boodschappenlijstjes toegevoegd omdat dat natuurlijk elke dag varieert. Het gaat meer om het globale beeld van mijn standaard producten. Verder is mijn avondeten niet extreem gezond maar gewoon ‘normaal’ en altijd in bescheiden porties.

Ik hoop dat dit een beetje een beeld geeft van hoe ik boodschappen doe. Zijn er producten die jij wekelijks in huis haalt?

Dit vind je misschien ook leuk

3 reacties

  • Reageren
    Donna Luisa
    23/08/2014

    Wat een gezond boodschappenlijstje! Goed bezig 🙂

  • Reageren
    Kelly Caresse
    23/08/2014

    Wat leuk en inspirerend om te zien. Slim dat je vettigheid en zoetigheid niet of nauwelijks in huis haalt zodat de verleiding klein is om dit te eten. Ik ben dol op ingevroren fruit om smoothies mee te maken en te gebruiken in dessert of bij mijn ontbijt

  • Reageren
    Madelon
    26/08/2014

    Lekker en gezond! Hier ook nooit ongezonde zoetigheid en vettigheid in huis. En als er bezoek komt maak ik zelf wel wat lekkers hihi.
    Madelon onlangs geplaatst…Nom Nom TagMy Profile

  • Laat een reactie achter

    CommentLuv badge

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.