Eetdagboek zwangere vrouw donderdag – maandag

eetdagboek Collage

Ik merk dat jullie het interessant vinden om voedingsgerelateerde artikelen te lezen. Daarom besloot ik vijf dagen lang bij te houden wat ik zoal eet. Ik moet hierbij zeggen dat door mijn zwangerschap mijn etensbehoeften sterk uiteenlopen. Het laatste trimester heb ik behoorlijk meer honger dan daarvoor en ik heb dan ook vooral baat bij producten die sterk vullen. Denk aan volkorenproducten en zuivel. Verwacht hier geen übergezond voedingsdagboek, maar gewoon een eetdagboek van iemand die aan het eind van haar zwangerschap is.

Ik zal niet gaan vertellen dat ik bij alles wat ik eet let op calorieën, ingrediënten, of vetgehalte. Hoewel ik daar normaal wel wat meer van ben, heb ik als hoogzwangere het idee dat ik toch iets meer luister naar wat mijn lichaam nodig heeft/wil, dan dat ik bij alles ga afwegen of het wel 100% ‘verantwoord’ is of niet.

Donderdag

◊ Ontbijt: twee bruine broodjes met gekruide kipfilet. Ik drink hierbij een Vitamine C bruistablet en een kop koffie.
◊ Lunch: een banaan, twee crackers met ananaskaas en nog een half uur later een bakje herfstvla.
◊ Tussendoor: een handje trostomaatjes.
◊ Avondeten: zoete aardappel met een couscoussalade incl. feta, rozijnen, paprika en munt.
◊ Rond 20.00 neem ik nog een waterijsje.

Vrijdag

◊ Ontbijt: Yoghurt met blueberries.
◊ Rond 11.00 twee speltbroodjes met melkhagelslag en een glas versgeperste jus.
◊  Lunch: een plak roggebrood met kaas en een volkorencracker met hüttenkäse.
◊ Avondeten: zelfgemaakte pompoensoep met een klein puntje quiche Lorraine.
◊ Tussendoortje ‘s avonds: rauwe cacao smoothie met amandelmelk, rauwe cacao en een banaan.

Zaterdag

◊ Ontbijt: muesli met vanillevla. Hierbij drink ik een Vitamine C bruistablet.
◊ Lunch: drie meerzaden ovenbroodjes met kipfilet, kaas en jam.
◊ Tussendoortjes: appel, bakje blauwe bessen.
◊ Avondeten: Turkse Salade en een bruin ovenbroodje belegd met lenteui, puntpaprika en een beetje geraspte kaas.
◊ Als snack nog later op de avond nog een klein zakje Weight Watchers chips.

Zondag

◊ Ontbijt: muesli met yoghurt en honing. Ik drink hierbij 3 koppen rooibosthee.
◊ Lunch: een groene smoothie met twee bananen, twee handen verse spinazie, chiazaad, kokoswater en kaneel
◊ Later op de dag nog twee ovenbroodjes waarvan eentje met kipfilet en eentje met sandwichspread
◊ Avondeten: volkorenpasta met chorizoworst en een saus van tomatenblokjes, basilicum, lente-ui en drie kleuren paprika.
◊ Al kijkend naar Heel Holland Bakt krijgen mijn vriend en ik trek in iets lekkers en nemen we wat winegums.

Maandag

◊ Ontbijt: ik krijg eerst alleen een glas water met een Vitamine C bruistablet weg. Pas rond 11.00 krijg ik trek en neem ik twee eitjes en twee crackers waarvan eentje met kaas en de ander met sandwichspread. Tussendoor drink ik een pot rooibosthee (ongeveer 4 koppen).
◊ Lunch: drie volkorenbroodjes waarvan eentje met pindakaas en twee met grillworst. Daarbij eet ik nog een cracker met ananaskaas.
◊ Avondeten: een omelet met spinazie, hüttenkäse, tomaat.
◊ ‘S avonds drink ik nog een blikje kokoswater leeg en eet ik wat pepernoten.

omelet kokoswater Collage

zondag Collage

eet Collage

cacao smoothie

Dit was mijn eetdagboek! Ik hoop dat jullie het interessant vonden.

Dit vind je misschien ook leuk

8 reacties

  • Reageren
    Marloes
    07/10/2014

    Wat leuk om te lezen! Lekker en gezond eet je! Groot gelijk dat je nu goed naar je lichaam luistert. En spannend hoor…de laatste daagjes. Veel succes!
    Marloes onlangs geplaatst…Recept: KwarkbroodMy Profile

  • Reageren
    Nadia
    07/10/2014

    Altijd leuk om te lezen, en ik vind dat je nog steeds heel gezond eet, geen gekke dingen en ook zeker niet te veel!

  • Reageren
    Hesteranne
    07/10/2014

    Je hebt volgens mij deze week heel lekker en gezond gegeten. Veel succes nog de komende tijd!
    Hesteranne onlangs geplaatst…Wakker wordenMy Profile

  • Reageren
    Jennifer
    07/10/2014

    Ik vind dit nog steeds enorm gezond! Ik mis de XXL zakken chips, zakken pepernoten, repen chocola en flessen frisdrank die ik in mijn zwangerschapsgroep meestal hoor passeren als vreetbui-voedsel. Maar zo te lezen at je sowieso enorm gezond en lette je behoorlijk op alle producten, dus dan vind ik het eigenlijk ook best wel logisch dat dit er allemaal niet instaat. Ik zou na het zien van jouw eetdagboek namelijk bijna zelf niet meer durven opschrijven wat ik allemaal naar binnen stop… ai!
    Jennifer onlangs geplaatst…Fall Favourites TagMy Profile

    • Reageren
      Nadia
      07/10/2014

      Haha… nou, misschien is het leuk om jouw eetdagboek ook te zien. :p

  • Reageren
    Anneleen
    07/10/2014

    Ik vind dat je erg gezond en lekker eet! Leuk om te zien!
    Anneleen onlangs geplaatst…Babbelmomentje: ik ben terugMy Profile

  • Reageren
    Kirsten
    08/10/2014

    Wauw, zo gezond en tegelijkertijd allemaal zo lekker. Zo zie je echt dat je gewoon de tijd moet nemen om iets voor jezelf klaar te maken.. nu snap ik ook waarom ik steeds zwaarder wordt.. Leuk om te zien!

  • Reageren
    Floortje
    08/10/2014

    Gefeliciteerd met de geboorte van je prachtige zoon!
    Liefs en veel plezier!

  • Laat een reactie achter

    CommentLuv badge

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.