De 10 beste tips voor het verzorgen van je vagina na de bevalling

Je vagina krijgt een behoorlijke opdonder na een bevalling. In dit artikel geef ik je állerbeste tips over hoe je de boel het beste kunt verzorgen.

‘Kutzooi’

Je kunt je wel voorstellen (zeker als je het al eens hebt meegemaakt) dat je vagina na de bevalling nogal ongemakkelijk aanvoelt. Als ik het zou moeten omschrijven dan zou ik zeggen beurs, brandend, gezwollen en tegelijkertijd uitgelubberd. Ik weet nog goed dat ik het de eerste keer bij James omschreef als: alsof er een zak grind aan je perineum hangt. Nou dan weet je ‘t wel.

Goed, genoeg details daarover, tijd om eens te bespreken wat je nu allemaal aan dat beurse en trekkerige gevoel kunt doen.

Resumerend komt de pijn van twee dingen: hechtingen (als je die hebt) en je perineum waar veel druk op is komen te staan.

1. Bekijk je vagina vooraf met een spiegeltje

De allereerste tip die ik je wil meegeven komt van een lieve Instagramvolger: bekijk het daar beneden van te voren even met een spiegeltje. Dit zodat je ná je bevalling kunt checken of het allemaal goed gehecht is. Je hebt dan immers vergelijkingsmateriaal. Heb je het idee dat het te strak dichtgemaakt is, dan is het tijd om aan de bel trekken. Dit kan, gelukkig maar, hersteld worden.

2. Zorg voor verkoeling

Verkoeling is het codewoord! Je kunt dit op verschillende manieren doen. Er bestaan verzorgende en verkoelende sprays, maar je kunt ook een zakje appelstroop in de vriezer leggen en deze in je ondergoed doen. Dit kan eveneens met maandverband. Maak het een beetje nat, leg het in de vriezer en doe het daarna in je ondergoed met een hydrofiel washandje eromheen. (Dat hydrofiele washandje is wel belangrijk want ik deed dat de eerste keer dus zonder en dat was me toch allejezus koud!)

3. Luchten is belangrijk!

Luchten, luchten en nog eens luchten. Hoewel het misschien een beetje tegen je gevoel indruist om met je bloedende onderkantje zonder ondergoed of maandverband in bed te liggen, is het wel beter voor het herstel van je vagina om een paar keer per dag even te luchten. Dus trek die oma-onderbroek uit en ga lekker in je blote zwikkie liggen. Matje eronder en ademen met die hap. Ook handig zijn netbroekjes, als je toch nog iets aan wilt hebben.

>> Lees ook: over de eerste twee weken met twee kinderen

4. Bad met zout

Indien je een bad hebt, maak hier dan gebruik van. Deze keer even geen gebadder met een met glitter bezaaide Lushbal, maar strooi wat zout in het water en blijf er tien minuutjes in liggen. Dit zout trekt vuil en bacteriën uit de wond en ook hiervoor geldt dat het je herstel zal bespoedigen. Heb je geen bad, hang dan een stevig afwasteiltje in de wc waar je in kunt zitten. Kan ook met biotex trouwens.

5. Kamillethee doet wonderen

Een andere optie om het daar goed schoon te maken is spoelen met lauwe kamillethee. De verzachtende eigenschappen van kamille werken ontstekingsremmend. Herhaal dit een paar keer per week.

6. Plassen onder de douche

Plassen is natuurlijk best een dingetje na de bevalling. Dit brandt en geeft vaak een scherpe pijn. Schroom niet en ga gewoon lekker onder de douche staan. Douchestraal erop en je zal merken dat de pijn een stuk dragelijker is! Ik vond het vanwege het ruwe gevoel ook niet heel fijn om wc-papier te gebruiken na het plassen. Sowieso is het dus handig om een kannetje water (bidon werkte makkelijker) bij de hand te hebben zodat je daarmee kunt naspoelen.

7. Stevig zitten

Op een harde stoel zitten. EN DUS NIET ZOALS JE MOEDER VROEGER MOEST DOEN OP EEN ZWEMBAND ZITTEN! Echt, wie dat ooit bedacht heeft. Die harde stoel is nodig om het vocht uit je wond te drukken en de zwelling tegen te gaan. Natuurlijk hoef je het niet te overdrijven met een knoertharde houten stoel, als het maar op een relatief stevige ondergrond is. Wat ook schijnt te helpen tegen de zwelling zijn Arnica-tabletjes van A. vogel (tipje via Instagram, zelf geen ervaring mee).

8. Smeren met kokosolie

Eveneens een tip die via Instagram binnenkwam. Om te voorkomen dat je na twee weken nog met een beurse vagina rondbanjert door een knip of een scheur (ik zeg niet dat dit per definitie zo is, maar stel) kun je ervoor kiezen om het litteken in te smeren met kokosolie. Kies dan wel eentje zonder toevoegingen. Een handige andere eigenschap van kokosolie is dat het schimmelwerend is. Helumaal toppiejoppie.

9. Verwijderen van hechtingen

Als het allemaal goed herstelt en de wondjes zijn genezen, dan zou je kunnen vragen of de hechtingen (mits je die hebt natuurlijk) er wat eerder uit kunnen. Dat is wat ik deze keer ook heb gedaan. Doordat de hechtingen na een paar dagen toch wat strak kwamen te zitten door de zwelling, voelde het echt als een verademing toen ze er na vijf dagen uit mochten!

10. Check de geur

Verder is het niet geheel onbelangrijk om de geur van je vagina in de gaten te houden. Als je nou opeens vindt dat er een luft van heb ik jou daar uitkomt, dan kan dat duiden op een infectie en dan is het enorm belangrijk om aan de bel te trekken.

Voor alle klachten die je hebt die te relateren zijn aan de bevalling, kun je de eerste zes weken nog de verloskundige contacteren. Daarna kun je gewoon terecht bij de dokter.

En onthoud: die pijn is maar tijdelijk! Het gaat echt weer over. Maar om tot die tijd de pijn ietsje te verzachten, is het geen gek idee om bovenstaand lijstje een beetje bij de hand te houden.

Volg me ook op Instagram (klik).

Afbeelding: Shutterstock.

Dit vind je misschien ook leuk

12 reacties

  • Reageren
    Yvonne
    15/12/2017

    Ik moet echt hardop lachen om de manier waarop je het brengt! “Zak grind”, “blote zwikkie”. Er zitten wel echt goede tips bij waarvan ik niet op de hoogte was na mijn bevalling. Doe er jullie voordeel mee, nog zwangere vrouwen, you’ll need it 😉

  • Reageren
    Suus
    15/12/2017

    Mijn kraamverzorgster liet me iedere dag een paar minuten met m’n blote onderkantje voor zo’n rode warmtelamp liggen. Dat maakte volgens haar de wond (flinke knip) wat zachter. Was ook best fijn!

  • Reageren
    T
    15/12/2017

    Oooh, ik zie er zo tegen op haha 😅 In april verwachten we een tweede kindje maar na de eerste bevalling ben ik niet helemaal goed gehecht waardoor er na een week zelfs nog een hechting bij in moest. Wat een dra-ma en wat een pijn heb ik de weken na de bevalling gehad. De verloskundige en de kraamverzorgster zeiden dat ik veel moest spoelen om het schoon te houden, de gynaecoloog zei juist zo min mogelijk omdat de plek waar ik ben ingeknipt anders niet kon drogen. Na 6 weken nog een controle gehad en toen de gynaecoloog vroeg of ik al weer seks had gehad omdat dat wel weer mocht vroeg ik mezelf echt af of ze wel goed was, haha. Dat heeft zeker 5 maanden geduurd, het deed zo zeer elke keer als we probeerden dat ik er bijna van overtuigd was dat het hechten echt heel fout was gegaan. De eerste paar keren was het écht flink door de pijn heen bijten. Nu voelt alles na 1,5 jaar eindelijk weer ‘normaal’ en dan moet er straks weer wat uit haha 😱 De tip van bevroren maandverband of iets kende ik nog niet, dus die gaan we dan maar eens proberen. Hopen dat het deze keer wat meevalt 😁

  • Reageren
    Kirsten
    15/12/2017

    Handige tips!
    De tip van arnica van de A.vogel is echt volgens mijn moeder een dikke aanrader!
    Ze heeft 5 kinderen op de wereld gezet, en ging geen bevalling in zonder het flesje arnica op t nachtkastje!
    Na de bevalling al flink gebruiken en ze had de dag erna echt bijna nergens meer last van!

    • Reageren
      Inge
      23/12/2017

      Werkt als een tierelier! 🙂

  • Reageren
    Sanne
    16/12/2017

    Wat een goeie tips!! Ik heb twee keer giga geluk gehad… Maar merk dat ik altijd zin heb om te huilen als ik lees hoe zwaar sommige vrouwen het hebben. Daarom vind ik dit artikel fantastisch meid! Deze tips zou iedereen moeten lezen. Niet alleen zwangere vrouwen.
    En het blijkt maar weer hoe belangrijk kraamverzorging is. Vertroetelen die beurse moeders!!!

  • Reageren
    Merel
    16/12/2017

    Fijne tips en goed onderwerp. Amper iets over te vinden en iets dat ik zwaar had onderschat. Ik herinner nog iets waar mijn kraamverzorgster destijds mee kwam: als je geen bad of handig teiltje hebt, kun je een vuilniszak onder de toiletbril doen. Bril weer dicht en daar dan dat water met zout/biotex/kamille etc op. Dan kun je er dus op gaan zitten en zit je direct met de hele handel in dat water.

    • Reageren
      La Vie Sanne
      16/12/2017

      Dat is ook handig inderdaad! Fijn dat je deze tip nog even deelt!

  • Reageren
    Nathalie
    16/12/2017

    Mijn hemel, mijn kinderwens is er nog steeds niet (24 jaar) maar met dit artikel komt dat ook zeker niet haha! Al heb ik zelf totaal (nog) geen kinderwens, ik vind de artikelen wel altijd heel erg leuk om te lezen. Dit soort artikelen van jou zijn altijd mega leuk geschreven en daar hoef je helemaal geen kinderwens voor te hebben.

    Liefs, Nathalie

    • Reageren
      La Vie Sanne
      16/12/2017

      Ohh het is zeker niet mijn bedoeling om hier vrouwen mee af te schrikken haha. De pijn is niet leuk maar het is niet zo dat dit weken aanhoudt. Wel leuk om te lezen dat ook kinderloze dames dit toch wel interessant leesvoer vinden.

    • Reageren
      Merel
      16/12/2017

      Maar het komt goed! En best snel al hoor. Tenzij er iets fout is gegaan m.b.t. hechtingen bijvoorbeeld, maar het herstel van je vagina zelf gaat echt sneller dan je denkt. Vrouwenlijven zijn fascinerend hoor 😅

  • Reageren
    Inge
    23/12/2017

    Hoe je dit artikel brengt i love it..
    Grappig dat ik de tip terug zie die o.a. ik stuurde…
    Ik was zo bang om het boeltje daar beneden te spoelen met water (bidon) maar hoe gek het ook klinkt het was een verademing. En het doorknippen van de hechtingen is dat ook! Geen geschuifel meer naar het puntje van de bank en dan opstaan ha ha, geloof me dat doe je vanzelf als je hechtingen hebt..

  • Laat een reactie achter

    CommentLuv badge

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.