Cafeïne tijdens de zwangerschap, hoe zit dat nu?

Een echte coffee junkie als ik vond het best wel een dingetje dat ik mijn cafeïneinname tijdens mijn zwangerschap moest minderen.

Het is bij mij vaste prik: tussen 9 en 10 hoort er een bakje koffie in mijn dieet en ook rond lunchtijd gaat een mok cappuccino er zeker wel in. Tegenwoordig drink ik soms zelfs 3-4 koppen koffie per dag (iets met te weinig slaap…) Toen ik zwanger was, werd mij aangeraden mijn koffie-inname te verminderen.

Niet alleen in koffie, maar ook in thee, cola en chocola zit cafeïne. Een teveel is niet goed voor de groeiende vrucht, daar zijn vele artsen het over eens. Immers, teveel cafeïne kan via de placenta je baby aantasten. Zijn hartslag kan verhogen en hij wordt er actiever van. Een onrustige baby kan zich minder goed ontwikkelen. Als je de aanbevolen hoeveelheid van 300 mg cafeïne per dag overschrijdt, dan heb je zelfs een iets hoger risico op een miskraam en ook kan het tot gevolg hebben dat je baby een te laag geboortegewicht krijgt.

Voor de beeldvorming: in een kopje koffie van 125ml zit ongeveer 85 mg cafeïne.

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om cafeïne helemaal te skippen tijdens de zwangerschap, maar ik snap dat het voor sommigen wel een heftige beslissing is om dit zomaar cold turkey te doen. Het is voor velen toch een manier om zich alerter en wakkerder te voelen en er zijn zelfs mensen die zonder cafeïne hoofdpijn krijgen.

Wat je zou kunnen doen om te beginnen is het mixen van cafeïnevrije koffie met gewone koffie. Dit kun je dan afbouwen tot je alleen nog maar cafeïnevrije koffie drinkt. Ben je een liefhebber van cappuccino? Dan kun je meer melk toevoegen (en dus minder koffie). Houd er trouwens rekening mee dat de hoeveelheid cafeïne per koffiemerk en per type (Senseo, filterkoffie, Nespresso) kan variëren.

In thee zit ook cafeïne. Tip: laat je zakje niet al te lang trekken of kies voor thee zonder cafeïne.

Ik vond onderstaande tabel op internet, welke aangeeft hoeveel mg cafeïne er ongeveer per product in zit (bron).

Heb jij streng gelet op je cafeïne-inname tijdens de zwangerschap?

Dit vind je misschien ook leuk

4 reacties

  • Reageren
    Marloes
    08/02/2017

    Ik lustte überhaupt geen koffie tijdens mijn zwangerschap. Chocolade kreeg ik vaak maagzuur van net als thee en cola. Dus bewust minderen heb ik niet gedaan, dat gebeurde vanzelf
    Marloes onlangs geplaatst…De oplossing tegen een zeer droge huidMy Profile

  • Reageren
    Eke
    08/02/2017

    Eerlijk? Ik moet, en dan vooral na het zien van het tabelletje, wel even slikken. Vooral thee en cola gingen er doorheen. Bij een volgende zwangerschap afkicken dus.
    Eke onlangs geplaatst…Getest: Nivea Hairmilk verzorgende shampoo en conditionerMy Profile

  • Reageren
    Yvonne
    08/02/2017

    Zoals je al zegt, met mate kan geen kwaad. En dat heb ik dus ook gedaan. Ongeveer 2 kopjes koffie per dag. Cola drink ik niet en ik drink soms een kop thee.

  • Reageren
    Yvonne
    08/02/2017

    dronk, niet drink…(ben nu niet zwanger 😉 )

  • Laat een reactie achter

    CommentLuv badge

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.