Avontuur: jungletocht door Chiang mai

chiang mai 11

Als je gaat backpacken door Thailand dan is Chiang Mai een plek die je zeker niet mag overslaan. Je kunt er fantastische tempels bekijken, uitgaan, marktjes bezoeken en ook kun je een twee- of drie-daagse trekking door de jungle doen. Mijn vriendinnetjes en ik gingen op avontuur en wij besloten het woud in te gaan! Lees mijn ervaringen.

Chiang Mai is de op een na grootste stad van Thailand en daarom ook vrij populair onder backpackers. Er is prachtige natuur te vinden en er zijn tal van bijzondere tempels. Ook is de temperatuur er een stuk aangenamer dan in Bangkok. Er hangt veel minder smog en het is er minder benauwd.

chiang mai 9

Chiang Mai ligt zo’n 700 km ten noorden van Bangkok en is bereikbaar per vliegtuig, trein of bus. De nachttrein naar Chiang Mai vanuit Bangkok is het meest populair, vandaar dat mijn reisgezelschap en ik ook via dit vervoersmiddel wilden reizen. Wij dachten echter op de dag zelf nog even een treinticket te kopen, maar toen werden we finaal uitgelachen. Die trein zat al lang en breed vol! Na veel gedoe en gepraat bleken er nog een paar plekken vrij te zijn in de nachtbus naar Chiang Mai, dit was onze enige optie. De trein kun je dus het beste van te voren reserveren, in ieder geval in het hoogseizoen.

Om 18.00 ‘s avonds vertrokken we met de bus naar het noorden van Thailand. Het was een rit van zo’n 12 uur. Dit klinkt erg lang maar over het algemeen heb ik de busritten (we hebben er zo’n 10 gemaakt) niet als erg zwaar ervaren. Er worden onderweg films gedraaid en het lukt je vast ook nog wel om te slapen. Onze buschauffeur reed flink door waardoor we rond 5.00 in de ochtend al Chiang Mai bereikten. Veel hotels waren toen nog dicht dus het duurde even voordat we een geschikte accommodatie hadden gevonden. We hoefden maar een accommodatie voor één nacht te boeken, want daarna zouden we in de jungle slapen.

Deze jungletocht boekten we dezelfde dag. In principe kun je deze op elke hoek van de straat regelen. Wij kozen ervoor om ons door een local naar een vertrouwd tentje te laten leiden. We wilde de tweedaagse zware trekking doen. Zo gezegd zo gedaan. Ook bezochten we die dag nog wat tempels.

chiang ai 12De volgende ochtend werden we al vroeg opgehaald. Het avontuur kon beginnen! Onderweg stopten we met de auto nog bij een marktje, waar we wat te eten konden kopen en eventueel extra equipement voor de tocht zoals een regenjack, een lakenzak of Deet. Gelukkig waren wij al van de meeste dingen voorzien.

chiang mai 7

De eerste stop in de jungle was bij een grote rivier. Met bamboevlotten zouden we gaan raften. Best wel eng, want er zaten ook slangen in het water. Gelukkig was de stroming niet te hard, dus niemand van ons is te water geraakt. Het was een heerlijke verkoelende tocht zo met die hoge temperaturen. Kort na onze watertocht begon de echte jungleklim. Rond een uur of 14.00 startten we en we zouden ongeveer rond etenstijd (breed begrip) de plek bereiken waar we bleven overnachten. Hier hadden we ons het meest op verheugd. We gingen namelijk naar de Hilltribes, een echte stam.

chiang mai 6

De voettocht was loodzwaar. Praten? Daar had je echt geen energie voor. De tocht duurde uren en ging recht door de bergen omhoog. Niet een beetje steil, maar heel erg steil. Hier waren we totaal niet op voorbereid. De combinatie met het benauwde weer viel me af en toe zwaar tegen. Compleet uitgeput kwamen we ‘s avonds bij het dorp van de de ‘stam’ aan. Het was alsof je terugging naar de prehistorie. Houten hutjes op palen, dieren die rondliepen en in de verste verte geen supermarkt of ook maar iets wat daarop leek te herkennen. Voor een dokters moest zo’n anderhalf uur gereden worden. Ook auto’s hadden ze daar niet. Alleen wat scooters die ze zelf in elkaar gefrutseld hadden.

chiang mai 4

We werden opgewacht door een groepje lieve mensen die voor ons een maaltijd met kip hadden bereid. Wat was het heerlijk! Ik had nog nooit zulke malse kip geproefd. Na het eten verbleven we met onze junglegroep, zo’n 12 man, gezellig kletsen, kaarten en bier drinken. Op een gegeven moment kwam er een local langs met zijn gitaar. Tot diep in de nacht zongen we met zijn allen. Rond 02.00 gingen we slapen. Nou ja slapen… Wakker liggen. We sliepen op een houten plank en het was heel koud. Om 06.30 werden we weer gewekt om te ontbijten en daarna onze tocht te vervolgen.

collage jungle 1

chiang mai 13

Vandaag stond er een olifantentocht op het program. Achteraf weet ik niet of we dat wel hadden moeten doen. We hoorden nadien namelijk vervelende verhalen over hoe de olifanten behandeld werden. Wij mochten met zn drieëen op een olifant. Ik zat tussen zijn oren. Het was best spannend! Die dieren zijn namelijk ongelofelijk groot. Ik kon me alleen vasthouden aan zijn oren en ik wiebelde ontzettend. Bovendien zat de olifant de hele tijd met zijn oren te flapperen om vliegen weg te slaan. Hij flapperde mij er bijna af!

chiang mai 8

Verder hebben we deze dag nog gezwommen in een grote waterval en een mini-strandje bezocht. De tocht eindigde rond 17.00. We moesten de volledige afstand nu bergafwaarts afleggen. Wat waren we kapot! Maar heel erg voldaan.

chiang mai 14

Na deze tweede en laatste dag waren we compleet uitgeteld. Voor de laatste twee dagen dat we in Chaing Mai verbleven hadden we een redelijk luxe hotelletje gehuurd, met een mooi zwembad waar we aan aan konden relaxen.

Hebben jullie al plannen voor de zomervakantie?

Dit vind je misschien ook leuk