Agendabeheer en invulstrategie: dit is hoe ik het doe

Lange tijd heb zonder agenda gedaan. Ik hield af en toe wat notificaties bij in mijn telefoon en zette een wekker als ik een deadline moest halen, maar een fysieke agenda had ik al sinds mijn studententijd niet meer aangeraakt. Het is een tijdje goed gegaan, maar op een gegeven moment merkte ik dat het toch wel heel onrustig was. Het gebeurde meer dan eens dat ik middenin de nacht wakker schrok en me bedacht dat ik zus of zo echt niet moest vergeten. Dan pakte ik toch weer die telefoon erbij en maakte een notificatie aan.

Inmiddels doe ik al een tijdlang met een papieren agenda en dat bevalt me uitstekend. Ik heb de allergrootste van de HEMA gekocht met een duidelijk weekoverzicht en voldoende ruimte om zowel afspraken als to do’s in te zetten. Ik kan niet meer zonder en sleep hem overal mee naartoe. Het enige waar ik nog aan kan werken is mijn handschrift, want zelfs mijn eigen krabbels kan ik niet altijd ontcijferen.

Ik vertel in dit artikel wat meer over hoe ik mijn (werk)agenda bijhoud en mijn invulstrategie.

Ik werk met een markeerstift. In het begin wist ik niet zo goed hoe ik dat zo efficiënt mogelijk kon doen. Was het juist slim om dingen te markeren die ik al gedaan had, of moest ik me beperken tot het markeren van zaken die belangrijk waren? En wilde ik met verschillende kleuren gaan werken of slechts met 1 kleur? Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om de belangrijke zaken een kleurtje te geven. In mijn geval zijn dat deadlines en IG posts die die dag online moeten. Nu werk ik met één kleur markeerstift, maar misschien dat ik een tweede kleur toch wel makkelijker vind om onderscheid te maken tussen deadlines en geplande posts.

Voor de taken die die dag moeten gebeuren maak ik vierkantjes. Als ik deze taak dan heb volbracht dan zet ik een kruisje door het vierkantje om aan te geven dat het gedaan is. Eerder kraste ik mijn afspraken weg, maar dit vind ik bij nader inzien helemaal niet handig want als ik dan een keer terug wil kijken wanneer ik dat gedaan heb is het niet altijd meer leesbaar.

Aantekeningen maken doe ik achterin mijn agenda, in het daarvoor bestemde gedeelte, of ik schrijf het op in een notitieblok. Ik ‘vervuil’ het afspraken gedeelte dus niet met losse notities. Anders raak ik het overzicht kwijt en blijft er te weinig ruimte over voor de essentiele zaken.

Ik heb nooit heel veel gevoeld voor enkel een digitale agenda. Zeker qua zakelijke afspraken. Ik heb juist het idee dat ik – door alles op te schrijven – ook veel beter mijn deadlines en to do’s onthoud.

Natuurlijk zitten er ook veel voordelen aan een digitale agenda. Zo kun je meldingen zetten, je agenda delen met je partner, afspraken wijzigen zonder dat je hoeft te krassen, je kunt zelfs hele routebeschrijvingen toevoegen. Daarnaast heb ik mijn telefoon altijd bij me (en dus ook mijn agenda) en mijn fysieke agenda die laat ik nog wel eens thuis liggen. Veel privézaken noteer ik dan ook wel in mijn telefoon.

Toch vind ik het fijner om mijn privéagenda en mijn zakelijke agenda op deze manier gescheiden te houden.

Dit vind je misschien ook leuk

1 reactie

  • Reageren
    Sara
    13/06/2020

    Leuk artikel! Ik doe inderdaad hetzelfde, maar dan gebruik ik de agenda juist voor privé. Vanuit mijn werk gebruiken we een versie van Google agenda en die heb ik ook altijd op mijn tel en daar doe ik alles digitaal. Voor thuis en privé vind ik de papieren agenda juist fijn. Ik maak er ook to do lijstjes in en plan maaltijden bijvoorbeeld. Daarnaast wilde mijn man graag meer overzicht en werd hij steeds verrast (vond hij) dat er een ziekenhuisbezoek gepland stond of ik een oppas had geregeld. Nu kan hij hier zien wat er allemaal op de planning staat en soms bespreken we het nog even weekend ervoor.

  • Laat een reactie achter

    CommentLuv badge

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.