Advies gevraagd: gezond eten

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik wil gezonder gaan eten en ik zou daar graag een beetje hulp bij willen.

Omdat ik op dit moment struggle met hypochondrie, daarover gaf ik in dit artikel al openheid, ben ik heel erg zoekende naar manieren waarop ik meer controle over mijn lichaam kan krijgen. Toen ik het er met een vriendin over had gaf zij mij de tip om eens op mijn voeding te letten en me meer bewust te worden van wat mijn lichaam binnenkrijgt. Want dat voeding veel effect heeft op je psyche, dat moge duidelijk zijn. Bovendien kan voeding preventief helpen tegen ziektes.

Nu ben ik iemand die vooral kookt op de automatische piloot. Ik doe vaak een Albert Heijn-bestelling waarbij ik voor 7 dagen vooruit moet plannen en ik moet zeggen dat ik me daardoor ook wel vaak laat leiden door gemak. Ik heb geen zin om me twee uur lang te buigen over allerlei recepten waarvoor ik 100 losse ingrediënten moet bestellen. Bovendien heb ik natuurlijk ook nog te maken met een peuter die niet de meest gemakkelijke eter is. Hier staan tegenwoordig dus vaak aardappels, vlees en groente op het menu, maar het komt ook wel eens voor dat ik toch even die burrito’s uit een pakje maak. En vooral bij dat laatste voel ik mij erg schuldig. Ik weet natuurlijk dat zoiets vol met E-nummers zit en dat je dergelijke gerechten ook best zelf kunt maken (op de blog Lifesabout staan talloze wereldgerechten zonder pakjes en zakjes) maar ik doe het vaker niet dan wel.

Omdat ik me echt serieus wil gaan bezig houden met gezond eten zou ik graag wat advies aan mijn lezers willen vragen. De vriendin met wie ik in eerste instantie hierover sprak zal mij al wat tips gaan geven, maar wat extra steuntjes in de rug kan ik zeker gebruiken. Misschien hebben jullie wel tips in de vorm van recepten, kooktips, bepaalde kookboeken, websites, noem maar op. Heel veeleisend ben ik niet maar het moet wel enigszins goed verkrijgbaar zijn en ik moet er niet per dag anderhalf uur voor in de keuken hoeven staan.

Heb jij tips/ideeeën? Ze worden enorm gewaardeerd!

Dit vind je misschien ook leuk

25 reacties

  • Reageren
    Dionne
    18/01/2017

    Zelf ben ik ook een ‘luie kokkin’ met ‘wispelturige peuter’. AVG’tjes gaan er het best in. Maar risotto is ook makkelijk te maken (ikbenirisniet.nl heeft een paar lekkere risottorecepten die je als basis kunt gebruiken) en verder kun je bijv. ook op dagen dat je meer tijd hebt alvast een lasagne voor de volgende dag maken of zo. Verder zijn diepvriesgroenten mijn helden (makkelijk ‘even snel en verantwoord’ iets voor het kind in elkaar draaien). Ik denk zelf niet dat pakjes en zakjes per se verkeerd zijn, maar ik vind het vaak gewoon niet te kanen. En E-nummers zijn niet per se slecht. Oh en om je schuldgevoel naar je kind toe te compenseren kun je ook door de dag heen groente voeren, zoals cherrytomaatjes, paprika, komkommertjes, worteltjes, etc. Dan is het minder ‘erg’ als er ’s avonds minder groente gegeten wordt. Oh en wat ik ook vaak doe: smoothies maken met avocado en verse jus d’orange (zelf persen dus) en aardbeien (weer diepvries. Leve de diepvries). Ook even een vitaminebommetje voor de patatdagen zeg maar. Kind vindt dat ook heel lekker.
    Dionne onlangs geplaatst…Dingen Doen met Dreumes en hoe het nu gaatMy Profile

  • Reageren
    Suzanne
    18/01/2017

    Ik kijk zelf regelmatig op deze website: http://threegirlsonekitchen.blogspot.nl/p/recepten.html
    Staat veel op en ik vind het goed te doen qua ingrediënten en bereidingstijd.
    Misschien heb je er wat aan 🙂

  • Reageren
    Lifesabout
    18/01/2017

    Lief van je, dat linkje!
    Wat mij heel erg helpt is alleen dingen in huis halen die bij een gezonde leefstijl passen. Zo kan ik ook niet de fout in gaan. En heel belangrijk: je kruidenkast aanvullen en uitbreiden. Maar er moet ook een knop om en als je die eenmaal om heb gaat het zoveel makkelijker! En dan proef je pas hoe zout al die rommel smaakt…Good luck en als ik je nog ergens mee kan helpen, geef maar een gil!
    Lifesabout onlangs geplaatst…Mijn aanpak: negeren, straffen en belonen.My Profile

  • Reageren
    Melanie
    18/01/2017

    Ik ben zelf fan van de kookboeken en recepten van chickslovefood! Ze hebben recepten met 5 of 6 ingrediënten die snel klaar zijn, zonder pakjes of zakjes en met veel groenten 🙂

    Goed van je trouwens dat je bewuster wil gaan eten! Mocht er toch een keer iets uit een pakje tussen komen dan kan je er ook altijd extra groenten aan toevoegen om het gezonder te maken.

  • Reageren
    Eline
    18/01/2017

    Als je graag dingen uit een pakje na wilt maken: kijk eens op de achterkant wat er in zit! Vaak heb je de kruiden zelf ook heus wel in huis. Zo heb ik dat ook gedaan: wel de smaak, niet alle rotzooi die ze er in een pakje bijstoppen. Zeker ook de hoeveelheid zout die er in een zakje/pakje zit, ben heel blij dat dat mijn lichaam niet meer in komt. Van bijvoorbeeld de bekende wereldgerechten staan de ingrediënten ook op internet en dus kan je snel even kijken wat er in zit.

    Vind je dat iets te ingewikkeld, google eens op [naam gerecht] maken zonder pakje. Zo ben ik al veel leuke en gezonde(re) recepten tegen gekomen!

  • Reageren
    Simone
    18/01/2017

    Je kent ze ongetwijfeld al, maar dan denk ik toch als eerst meteen aan de kookboken van chickslovefood, met maar 5 ingredienten (dus super simpel) gezond én lekker koken. Of de kookboeken van Lekker&Simpel, maar die richten zich volgens mij niet per se op gezond, maar wel lekker en simpel dus ;-).
    Simone onlangs geplaatst…Tekort aan vitamine D en ijzer: Peuters aan de opvolgmelk?My Profile

  • Reageren
    Susan
    18/01/2017

    Het kookboek van Relax mama is hier best wel een succes. Niet extreem gezonde maaltijden, maar wel de nodige variatie. En een gezonde goed gevulde soep gaat er bij mijn vijfjarige altijd in. Op de website van Smulpaapje heb ik ook de nodige kleuter-proof gerechten gevonden. Hier speelt ook iedere week weer het bewuste plannen voor een hele week, waarbij ik me ook altijd afvraag of het allemaal wel gezond genoeg is.

    • Reageren
      La VieSagista
      18/01/2017

      Ga meteen even kijken op de website die je noemt!

  • Reageren
    Marloes
    18/01/2017

    Als je voor jezelf de regel al naleeft om alleen te eten wat kan bederven dan ben je al goed bezig. Dus fruit, groenten, eieren, vlees/vis/vegetarisch en vooral dingen uit pakjes vermijden. Natuurlijk ook jezelf af en toe verwennen met iets wat je heel lekker vindt, maar kijk voor je iets eet eerst naar het etiket. En havermout en kwark zijn ook heel lekker en gezond!!
    Marloes onlangs geplaatst…Unboxing Goodie Goodness box; stationary liefdeMy Profile

  • Reageren
    Femke
    18/01/2017

    Kijk ook eens op beaufood.nl
    Eenvoudig te maken en makkelijke recepten. Ga er zelf ook mee beginnen!

    • Reageren
      La VieSagista
      18/01/2017

      Super, dankjewel voor je input.

  • Reageren
    Rianda
    18/01/2017

    Alboe.nl daar haal ik veel vandaan! Wat ik erg lekker vind is rijst, wokgroenten en teryaki saus. Gezond en smaakvol. Soms met vlees (runderreepjes of kip) of vis (pangasiusfilet) maar meestal zonder.

  • Reageren
    Suus / Babyisthenewblack.nl
    18/01/2017

    Ik ben een absoluut drama in de keuken en mijn kind is echt mijn redding. Omdat zij er is MOET ik wel maar ben nog steeds liever lui dan moe. Mijn absolute go-to website is http://www.smulpaapje.nl er staan hele fijne weekmenu’s op die ook veel kindjes erg kunnen waarderen. Zet hem op San! Ik kom heel graag een keer bij je eten 😉 <3
    Suus / Babyisthenewblack.nl onlangs geplaatst…Weg reclame, hallo persoonlijkheid!My Profile

  • Reageren
    Yvonne
    18/01/2017

    Hier komt geen recept maar wel een paar tips/weetjes zodat je je minder schuldig en lekkerder in je vel voelt.
    Zo te lezen doe jij het al hartstikke goed Sanne! Aardappelen, vlees en groente is prima. Sterker nog, als je die groenten uit een potje (Hak) of uit de diepvries haalt, is dat net zo vers of niet-vers als “verse” groenten uit de supermarkt. Die “verse” groenten hebben namelijk al een lange weg afgelegd, waardoor ze niet meer zo vers zijn als jij denkt. Dit terwijl de ingeblikte/bevroren groenten bijna meteen worden verpakt en de vitaminen dus meer bewaard zijn gebleven.

    Verder zijn E-nrs niet per definitie slecht, zoals iemand hierboven ook al aangaf. Dit zijn allemaal dingen die professoren in de voedingswetenschap zeggen.
    Gewoon variëren, dan doe je het waarschijnlijk voor 90% vanzelf goed. En voor het overige mag je best wat cheaten. Genieten van je dropjes bijvoorbeeld 😉

    • Reageren
      Lifesabout
      18/01/2017

      Helaas zit in potjes groenten van Hak wel toevoegingen als suiker/zout. En voor de prijs hoef je het ook niet mee te nemen als je het vergelijkt met vers 😉
      Diepvries is daarentegen wel een verantwoorde keus.

  • Reageren
    Eva
    18/01/2017

    Het Superfood boek van Jamie Oliver is dan misschien wel een leuke voor jou! Gezonde, makkelijke en lekkere recepten en hij heeft zelf vijf(?) kinderen waarvan hij zegt daf zij het ook lekker vinden.
    Ook is het misschien leuk om bijvoorbeeld de frisse start op 24kitchen te kijken. In dit programma gaat het om precies dat wat je zoekt :D.
    Succes!

  • Reageren
    Natascha
    18/01/2017

    Beste Sanne,

    Afgelopen zomer heb ik mijn vriend het boek ‘de voedselzandloper’ gegeven. Helaas was het nogal rauwe kost om te lezen maar wel zeer interessant! Naar aanleiding van dit boek hebben wij een aantal dingen veranderd in ons eetpatroon, namelijk (naar belangrijkheid) :
    1. Minder frisdrank\sappen
    Ik drink alleen nog een glas ice tea green bij het avond eten, de hele dag water is ook zo saai.
    2. Minder suiker,
    Geen suiker (meer) in de thee en maar een klein beetje in de koffie
    3. Minder aardappels, brood en witte rijst ( hier krijg je namelijk hoge suikerpieken van!)
    En als je het dan toch eet: kies volkoren producten + wissel eens af met zoete aardappels (knolsoort) + probeer eens quinoa (graansoort)
    4. Eet en/of drink geen/ minder zuivel (kaas is wel goed!) Hier zit blijkbaar een stofje in die je lichaam niet/moeilijk kan verteren
    Vervang deze dus liever door amandelmelk
    5. Eet meer goede vetten
    Vette vis- bijv. zalm of makreel, noten, olijfolie, avocado…
    6. Eet (veel!) meer groenten en
    fruit
    Tegenwoordig is mijn bord vaak voor de helft gevuld met groenten ipv met aardappels 😉
    8. Helaas Sanne- eet meer vers, liever geen/ minder pakjes, zakjes, blikken en potten
    Ik maak 1x in de week verse soep waar we 2 dagen van eten, geloof me, soep uit blik zal nooit meer hetzelfde smaken!
    7. Eet liever pure chocolade dan melk/wit (vanaf 72 procent is beter voor je)
    8. Maak ’s avonds eens wat toastjes ipv naar een zak chips ofzoiets te grijpen

    Wij letten nu al een half jaar op onze voeding, de ene week iets beter dan de andere, haha. Ach, je leeft maar 1x en het gaat erom dat je bewust bent van wat je in je lijf stopt. Je kan gewoon veel gezonder oud worden door op je voeding te letten. Ik wil hier nog wel aan toe voegen dat deze eetgewoonten niet goedkoop! Ik ben gemiddeld 20 euro per week meer gaan besteden aan boodschappen ?

    Hopelijk heb je hier iets aan!
    Groetjes,
    Natascha

  • Reageren
    Yvonne
    19/01/2017

    Ik wil nog maar eens benadrukken dat wat iedereen hier “vers” noemt, alléén maar echt vers is als je het zo van het land (bij de boer dus) koopt. Niet in de supermarkt.
    Begrijp me niet verkeerd: ik vind de producten die jullie vers noemen ook vaak lekkerder, maar vaak dient gemak de mens en dan is het fijn te weten dat er meer vitaminen bewaard zijn gebleven in ingeblikte en ingevroren groenten (ook al zijn daar dan wat extra suiker en zout aan toegevoegd).

  • Reageren
    Marjoleine
    19/01/2017

    “Het grote zonder pakjes en zakjes kookboek” is ook echt een heel fijn kookboek. Er staan recepten in waar je niet van alles en nog wat voor in huis hoeft te halen maar die wel vers en lekker zijn. Zeker een tipje!
    Marjoleine onlangs geplaatst…New in: Real Techniques Core CollectionMy Profile

  • Reageren
    Soleil
    20/01/2017

    Hoi Sanne,

    Ik volg je al een hele tijd, maar reageer eigenlijk nooit. Sorry, ik ben zo iemand ja… Dit vond ik een mooi moment om wel te reageren. Ik ben nooit een luie kok geweest, ik hou ontzettend van koken en eten. Iets teveel. Veel granen, slechte koolhydraten, suiker, dingen uit pakjes met slechte E-tjes en you name it. Ik voelde me sloom, sliep slecht en kwam aan ook al at ik soms weinig. Toen het nieuwe jaar begon moest er iets veranderen vond ik. Ik heb de sportacademie gedaan en ben daar altijd al geïnteresseerd geweest in eten dus heel veel research had ik niet nodig, maar ben me wel echt tot de kern gaan verdiepen. Ik kwam uiteindelijk uit bij de ‘Paleo’ levensstijl. Je zou het even moeten googelen, maar in het kort: eten zoals oermensen het deden. Veel vlees en vis, noten en zaden en groente en fruit. En geen zuivel, granen, toegevoegde suikers en dingen met E nummers. Kortom, verse en eerlijke producten en producten die gewoon slecht voor je gezondheid en binnenkant zijn niet. Het paste perfect bij wat ik wilde en besloot het samen met mijn vriend te proberen. We zijn nu bijna een maand verder en ik heb nooit zo gevarieerd en gezond gegeten. En het bevalt super goed! Ik voel me fitter, slaap beter, heb een betere stoelgang (sorry), mijn huid en haar zijn mooier, voel me na eten niet zo vies vol en ben afgevallen. Dat laatste daar deed ik het niet voor, maar is een mooie bijkomstigheid 😉

    Er staat MEGA veel over op het net. Het is het uitzoeken zeker waard! Met een peuter in huis wellicht iets moeilijker, maar er zijn ook sites waar tips voor kinderen staan. Het het lijkt in het begin saai en lastig, maar als je er eenmaal mee begint wordt het super leuk en interessant!

    Belangrijk is dat jij doet waar je je goed bij voelt, luisteren naar je lichaam. Super cliché, maar zo waar. Wat je ook gaat veranderen, succes, het gaat je vast lukken powervrouw!

  • Reageren
    Carlijn
    24/01/2017

    Zelf soepen maken! Lekker veel groenten erin en je hebt zo je dagelijkse hoeveelheid binnen. Is snel en makkelijk en vindt James hopelijk ook heel lekker. Zelf eet ik grotendeels Paleo, weinig koolhydraten (als in: pasta en aardappels… chips, koek en snoep eet ik wel in grote getalen, dus ja….). Maar dan hebben we het meer over afvallen en op gewicht blijven, dat heeft niet zozeer met gezond eten te maken. Heel veel succes in ieder geval!
    Carlijn onlangs geplaatst…Bye bye… mijn laatste artikelMy Profile

  • Laat een reactie achter

    CommentLuv badge

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.